کشاورزی تراریخته مورد قبول کشاورزی ارگانیک نیست

کارشناس باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت:  کشاورزی دستکاری ژنتیکی یا تراریخته مورد قبول کشاورزی ارگانیک نیست.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایسنا، مرضیه علیدوست، کارشناس باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان در جلسه مرکز تحقیقات آموزش منابع طبیعی و کشاورزی گیلان که با محوریت کشاورزی ارگانیک برگزار شد با بیان اینکه کشاورزی نقش مهمی در تولید ناخالص داخل (GNP) کشورها و خصوصاً کشورهای در حال توسعه دارد،گفت: با استفاده از روش‌های سازگار با محیط زیست در کشاورزی امکان حفظ محیط زیست و ارتقاء سطح سلامت جامعه و توسعه پایدار مهیا می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر روش کشاورزی متداول که بر پایه استفاده از انواع نهاده‌های مصنوعی شیمیایی بنا شده کاربرد بیشتری دارد ولی با توجه به افزایش سطح فرهنگ و مشکلات زیست محیطی از جمله تغییرات آب و هوایی اهمیت کشاورزی ارگانیک و سازگار با محیط زیست، توسط دولت‌ها و جوامع بیش از قبل مورد توجه قرار گرفته و این حوزه در حال رشد است.

علیدوست با اشاره به اینکه در کشاورزی ارگانیک هر نوع استفاده از مواد شیمیایی مصنوعی و دستکاری در طبیعت ممنوع است، خاطرنشان کرد: براین اساس روش کشاورزی دستکاری ژنتیکی یا تراریخته GMO)) نیز مورد قبول کشاورزی ارگانیک نیست.

وی با بیان اینکه کشاورزی ارگانیک تاکنون سه دوره تحول را گذرانده اضافه کرد: کشاورزی ارگانیک 3.0 مبتنی بر نوآوری همراه با پژوهش است. ارگانیک 3.0 پذیرش سیستم‌های کشاورزی واقعا پایدار و بازارهای مبتنی بر اصول کشاورزی ارگانیک را ممکن می‌سازد.

کارشناس باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: همچنین ارگانیک 3.0 از روش های سنتی اثبات شده همراه با نوآوری‌های پیشرفته مناسب استفاده می‌کند و همه تولیدکنندگانی را در بر می‌گیرد که مایل به بهبود مستمر در راستای شیوه‌های بهتر هستند، این رویکرد گزینه‌های مشارکت را گسترش می‌‌دهد و سیستم‌های ارگانیک را به عنوان یک سیستم کشاورزی مدرن نوآورانه مطرح می‌کند که به صورت جامع زمینه‌های محلی و منطقه‌ای را ترکیب می‌کند.

نظر شما:

security code