کیوان محمدی، رییس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی گیلان:

بودجه ی عمرانی گیلان در سال اخیر افزایش یافته است


۱۴۰۰/۰۳/۱۰ - ۱۰:۲۰ | کد خبر: ۱۴۰۱۴ چاپ

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، عملکرد بودجه عمرانی استان در سال ۹۹ را ۸۹۰ میلیارد تومن دانست و گفت: بودجه عمرانی گیلان در سال جاری به ۲۸۶۸ میلیارد تومان افزایش یافته که منجر به افتتاح بسیاری از پروژه ها خواهد شد.

بودجه ی عمرانی گیلان در سال اخیر افزایش یافته است

کلانشهر: کیوان محمدی در گفت و گو با خبرنگاران، سال ۹۹ را سال سخت بودجه ای برای کشور دانست و اظهار کرد: شدیدترین و ظالمانه ترین تحریم های اقتصادی در حق کشور ما اعمال شده، اما ملت ایران همانگونه که در جنگ تحمیلی از کیان کشور دفاع کردند، در طول سال های گذشته نیز مدافع کیان اقتصادی کشور بودند.

وی با بیان اینکه بودجه دولت به دو بخش هزینه ای و عمرانی تقسیم می شود، افزود: بودجه هزینه ای استان گیلان در سال ۹۹ معادل ۵۵۳ میلیارد تومان مصوب شده بود که می بایست در اختیار ۲۴ دستگاه اجرایی قرار بگیرد. به واسطه افزایش حقوق کارمندان و کسری بودجه، احتمال ناتوانی دولت در پرداخت حقوق و مزایای نیمه دوم سال پیش بینی می شد و لذا تصمیم به حذف سه عنصر رفاهی، حق ماموریت و اضافه کار گرفتیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، از افزایش عملکرد بودجه هزینه ای استان از ۵۵۳ میلیارد تومان به ۶۹۲ میلیارد تومان در سال ۹۹ خبر داد و اضافه کرد: نه تنها موفق به پرداخت حقوق و مزایای کارمندان شدیم، بلکه بخشی از اضافه کار و ماموریت را پرداخت کردیم.

محمدی، با بیان اینکه بودجه هزینه ای گیلان در سال جاری به ۸۲۸ میلیارد تومان افزایش یافته است، گفت: این افزایش خوب بودجه نویدبخش وضعیت به مراتب بهتر دستگاه ها در سال ۱۴۰۰ است.

وی بودجه عمرانی مصوب استان گیلان در سال ۹۹ را معادل ۱۴۲۰ میلیارد تومان دانست که به ۸۹۰ میلیارد تومان کاهش یافت و خاطرنشان کرد: متاسفانه یکی از نقایص بودجه ای کشور، بالا بودن درصد بودجه هزینه ای نسبت به بودجه عمرانی است؛ البته وضعیت درآمدی کشور به واسطه تحریم های غیر قانونی، وصول مالیات و فروش نفت موجب شده نتوانیم بودجه عمرانی را افزایش دهیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، ۳۹۷ میلیارد تومان از بودجه عمرانی استان را نقد و ۴۹۳ میلیارد تومان را اسناد خزانه دانست و متذکر شد: بودجه عمرانی گیلان در سال جاری به ۲۸۶۸ میلیارد تومان افزایش یافته که منجر به افتتاح بسیاری از پروژه ها خواهد شد.

محمدی، ضریب برگشت بودجه استان در سال ۹۸ را تنها دو درصد دانست و عنوان کرد: دستگاه های اجرایی دو ماه فرصت دارند نسبت به جذب بودجه سال ۹۹ اقدام کنند، زیرا باید نهایت بهره را از بودجه برای خدمات رسانی به مردم ببریم.

وی از بهره برداری متوالی از پروژه های مهم عمرانی استان در تابستان امسال خبر داد و خاطرنشان کرد: بیمارستان، اورژانس، استخر، استادیوم و... از جمله این پروژه هاست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، یکی از رویکردهای بودجه عمرانی را پرداخت مطالبات پیمانکاران دانست و یادآور شد: بخش عمده بودجه عمرانی را به پروژه های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالا اختصاص دادیم و تنها برای ۱۰ درصد بودجه پروژه های جدید تعریف کردیم.

محمدی، با اشاره به اهمیت مصوبات شورای تامین و شورای برنامه ریزی استان، اظهار کرد: کلیه پروژه های عمرانی با محورهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در این دو شورا تصویب می شود لذا سال ۹۹ حدود یکصد مصوبه در شورای برنامه ریزی استان داشتیم.

وی با اشاره به تصویب سند آمایش ملی و استانی برای نخستین بار در کشور، خاطرنشان کرد: سند آمایش یک برنامه مدون برای دولت و دستگاه های اجرایی است و لذا سند آمایش گیلان را سبز - آبی تعریف کردیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، محیط زیست و طبیعت گیلان را بسیار ظریف و شکننده دانست و افزود: کلیه فعالیت های در عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بدون در نظر گرفتن محیط زیست به موفقیت نخواهد رسید.

محمدی، رویکرد اقتصادی دریامحور را مد نظر سند آمایش گیلان دانست و ادامه داد: کشاورزی، صنعت و گردشگری از دیگر اولویت ها اقتصادی استان گیلان در سند آمایش است.

وی با اشاره به جایگاه حمل و نقل و ترانزیت در سند آمایش گیلان، اضافه کرد: راه آهن گیلان جنبه بین المللی دارد و به زودی بندر چابهار به انزلی و سپس آستارا متصل می شود و هزینه ترانزیت کالا از شرق آسیا به اروپا و برعکس را کاهش می دهد و می تواند نقش خوبی در تجارت جهانی ایفا کند.

نظر شما:

security code