در جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت بیان شد؛

عدم واریز اعتبار دولتی برای ساماندهی رودخانه های رشت/ انتقال آب دریای کاسپین به استان های دیگر قابل پذیرش نیست


۱۳۹۷/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰ | کد خبر: ۱۴۳ چاپ
عدم واریز اعتبار دولتی برای ساماندهی رودخانه های رشت/ انتقال آب دریای کاسپین به استان های دیگر قابل پذیرش نیست

در شصت و ششمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای رشت از عدم تخصیص اعتبار برای ساماندهی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود و انتقال آب دریای خزر به استان‌های دیگر انتقاد شد.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از خبرگزاری فارس از رشت، رئیس کمیسیون بهداشت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت امشب در  جمع تعدادی از دانشجویان دانشگاه گیلان با تبریک شانزدهم آذر و روز دانشجو اظهار کرد: یقیناً دانشجویان ایران اسلامی بالأخص دانشجویان رشتی با دانش و بینش خود در حوزه تحولات کشور نقش غیرقابل‌انکاری ایفا می‌کنند.

فاطمه شیرزاد با بیان اینکه تلاش برای افزایش رضایتمندی شهروندان در اولویت برنامه‌های کمیسیون بهداشت شورای رشت است گفت: مجموعه شهرداری رشت بازوان اجرایی شوراها بوده و امیدواریم با تداوم این نشست‌ها از مشارکت بیشتر دانشجویان در مباحث شهری استفاده شود.

وی با انتقاد از طرح موضوع انتقال آب دریای کاسپین توسط رئیس‌جمهور به سمنان افزود: با توجه به مخالفت‌های نمایندگان مجلس استان‌های شمالی کشور دراین‌باره امیدواریم این موضوع پیگیری و منتفی شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط‌زیست شورای شهر رشت انتقال آب دریای کاسپین به استان‌های دیگر را غیر قابل پذیرش دانست و بیان کرد: انتظار داشتیم با توجه به مشکلات زیست‌محیطی در گیلان و شهر رشت شاهد افزایش اعتبارات زیست‌محیطی به استان باشیم و انتقال آب دریای کاسپین به استان‌های دیگر که از نعمات خدادادی به مردم استان‌های شمالی است قابل‌پذیرش نیست.

شیرزاد از  اختصاص 50 میلیارد تومان در سفر گذشته دولت به گیلان به‌منظور ساماندهی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود و تصریح کرد: این میزان اعتبار که در سفر گذشته هیئت دولت برای رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود اعلام شد کاملاً محقق نشده و این در حالی است که همان مبلغ 30 درصد واریزشده؛ این اعتبار نیز همچون گوشت قربانی تقسیم و اقدام مؤثری در راستای ساماندهی رودخانه‌ها انجام نشد.

وی با اشاره به خطرات زیست‌محیطی در گیلان گفت: در شرایطی که شیرابه‌های سمی، عدم احداث تصفیه‌خانه‌های سالم و بهداشتی، زباله‌های سراوان همگی زنگ خطر زیست‌محیطی در گیلان و رشت را به صدا درآورده‌اند انتقال آب کاسپین به سمنان خطر زیست‌محیطی جدی دیگری محسوب می‌شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط‌زیست شورای شهر رشت با تأکید به ورود نوبخت به موضوع انتقال آب کاسپین به سمنان بیان کرد: همان‌طوری که رئیس‌جمهور به‌واسطه سمنانی بودنش قصد انتقال آب کاسپین علی‌رغم خطرات اکو توریسم استان‌های شمالی، به زادگاهش را دارد انتظار داریم نوبخت نیز به این حس ناسیونالیستی پایبند بوده و از بروز این مسئله جلوگیری کند.

شیرزاد با اشاره به بهره‌گیری از دانش علمی دانشجویان افزود: کمیسیون بهداشت و محیط‌زیست شورای رشت قصد دارد در نشست‌های مداوم مباحث شهری را با حضور و بهره‌گیری از دانشجویان متخصص بررسی و به راهکارهای جدیدی توسط آنان به‌منظور رفع مشکلات دست پیدا کند.

شهرداری رشت فاقد منابع درآمد پایدار است

عضو کمیسیون بهداشت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای رشت نیز با اشاره به حضور تعدادی از دانشجویان رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری در جلسه امروز کمیسیون اظهار کرد: با مطالبی که توسط دانشجویان مطرح شد موافق هستیم اما  متأسفانه شهرداری رشت فاقد منابع درآمد پایدار است.

محمدحسن عاقل منش با بیان اینکه سالیان طولانی مسؤول انجمن علمی یکی از دانشگاه‌ها بوده‌ افزود: انجمن‌های علمی دانشجویی از ظرفیت بالایی برخوردار بوده و یقین دارم با واگذاری بسیاری از امور به آن‌ها به‌واسطه بار علمی و شور و ذوقی که دارند می‌توانند اقدامات تأثیرگذاری در مباحثی همچون محیط‌زیست و غیره انجام دهند.

وی با اشاره به نظرسنجی از مردم رشت و گیلان پیرامون انتقال آب دریای کاسپین به سمنان تصریح کرد: یقیناً امکان این اقدام به لحاظ علمی، تخصصی وجود ندارد و در شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و نگرانی‌هایی که پیرامون تورم حاکم بر کشور مطرح است طرح چنین  مباحثی اصلاً به صلاح نیست.

عضو شورای اسلامی شهر رشت  با اشاره به اجرای پروژه قطار شهری در رشت بیان کرد: بحث مطالبه گری دانشجویی در چنین فرآیندهایی بسیار تأثیرگذار بوده و یقیناً این مباحث می‌تواند با نگاه تخصصی دانشجویان در کمیسیون‌های مختلف شورا بررسی شود.

با تغییر شهرداران شاهد تغییر برنامه‌های مدیریت شهری هستیم

نائب دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی جغرافیای کشور در این جلسه با قدردانی از برگزاری این نشست اظهار کرد: دانشجو بودن فقط پیگیری مباحث آموزشی در کلاس‌های درسی نیست و بارها در کلاس‌های درسی پیرامون مشکلات شهری بحث کرده‌ایم.

مرضیه سالم با بیان اینکه متأسفانه شهر رشت دارای یک برنامه راهبردی بلندمدت نیست گفت: با تغییر شهرداران شاهد تغییر برنامه‌های مدیریت شهری هستیم.

وی به فقدان منابع درآمد پایدار به‌عنوان یکی از معضلات شهرداری رشت اشاره کرد و افزود: فقدان منابع درآمد پایدار در شهرداری رشت موجب بروز مشکلات فراوان و به تأخیر افتادن پروژه‌ها شده و سرمایه‌گذاران نیز تمایلی به سرمایه‌گذاری در رشت ندارند.

نائب دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی جغرافیای کشور با اشاره به وضعیت نامطلوب آسفالت‌های سطح رشت بیان کرد: این موضوع به یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان تبدیل‌شده است.

سالم با اشاره به افزایش مهاجرت‌ها به رشت تصریح کرد: مهاجرت  از روستا به شهر و متعاقب آن مهاجرت‌هایی که اخیراً به‌واسطه بروز کم‌آبی شاهد آن هستیم ازجمله مباحثی است که انتظار داریم حوزه مدیریت شهری به‌واسطه مقابله با مشکلات آتی بیشتر به آن توجه کند.

وضعیت رودخانه‌های رشت نامناسب است

وی به وضعیت نامناسب رودخانه‌های رشت اشاره کرد و گفت: وضعیت رودخانه‌ها اسفبار بوده و متأسفانه یکی از دلایل اصلی آمار نگران‌کننده سرطان در رشت و استان گیلان آلودگی‌های ناشی از زرجوب و گوهر رود است.

نائب دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی جغرافیای کشور با انتقاد از صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور درباره انتقال آب دریای خزر به فلات ایران افزود: امیدواریم شورای شهر رشت نیز دراین‌باره به‌طورجدی ورود کرده و با جمع‌آوری طوماری دراین‌باره یقیناً اعتراض خود را بر اساس نظرات علمی و تخصصی اعلام می‌کنیم.

رضا احمدی پور، یکی از دانشجویان حاضر در این جلسه نیز با انتقاد از وضعیت نامناسب رودخانه‌های رشت و تبعات زیست‌محیطی آن اظهار کرد: متأسفانه مشکلات زیست‌محیطی در کل کشور مطرح بوده و انتظار داریم با ارائه برنامه‌های راهبردی این دغدغه‌ها برطرف شود.

وضعیت نامطلوب پل‌های عابر پیاده در رشت

یکی دیگر از دانشجویان رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه گیلان نیز با تأکید به حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی در ادارات و سازمان‌ها اظهار کرد: متأسفانه این مهم بسیار کم‌رنگ شده است.

سیده راضیه میرنیکان با بیان اینکه انتظار داریم از پایان‌نامه‌ها به‌صورت عملی استفاده شود افزود: متأسفانه پایان‌نامه‌ها در حال خاک خوردن در دانشگاه‌ها بوده و انتظار داریم نسبت به این مهم تجدیدنظر شود.

وی به وضعیت نامطلوب پل‌های عابر پیاده در رشت اشاره کرد و گفت: اطراف این پل‌ها با انواع بنر و تبلیغات پوشیده شده و این مسئله موجب بروز ناامنی در هنگام استفاده از آن‌ها بوده و بنده به‌عنوان یک خانم خطرات عبور از خیابان را به  حرکت از روی پل‌های عابر پیاده ترجیح می‌دهم.

در صورت اثبات جرم عضو بازداشت شده ی شورای شهر رشت
عاقل منش به شورای شهر رشت برمی گردد

نظر شما:

security code