وزیر بهداشت گفت: شنبه از واکسن کرونای اسپوتنیک ایرانی رونمایی می‌شود. بعد از تزریق واکسن به بیماران خاص، واکسیناسیون بقیه گروه‌ها آغاز می‌شود و تا پایان پاییز کل جمعیت هدف واکسینه می‌شود.

شنبه؛ رونمایی از واکسن کرونای اسپوتنیک ایرانی

کلانشهر: دکتر سعید نمکی در ستاد کرونای گلستان اظهار داشت: واکسن رازی مرحله اول را طی کرده است و در مرحله دوم قرار دارد و سیناژن هم در حال طی کردن مرحله دوم است.

وی گفت: تا پایان پاییز کل جمعیت هدف کشور چه با واردات واکسن‌هایی که قرارداد داریم و چه با واکسن‌های تولید داخل واکسینه می‌شوند.

نمکی افزود: به دلیل کارشکنی‌های دشمنان ورود واکسن به گلستان متوقف شد و بعد از اینکه ما اعلام کردیم به فناوری واکسن رسیدیم، آن‌ها اعلام کردند که به دیگران اجازه صادرات واکسن به ایران را خواهند داد.

وزیر بهداشت و درمان افزود: در حالی که آن‌ها در اوج تحریم‌ها و برای فروپاشی ایران برنامه ریزی کرده بودند هم اکنون اعلام می‌کنند که واکسن به ما می‌دهند، در حالی که ما جزو هشت کشوری در دنیا هستیم که واکسن می‌سازیم.

وی اضافه کرد: ما چه از کشور‌های دوست و چه کشور‌های دشمن برای حفظ جان مردم درخواست واکسن داشتیم این بود، ولی حتی کسانی که دوست ما بودند هم بیان کردند که با چند واسطه حاضر هستند به ما واکسن کرونا بدهند.

دکتر نمکی با اشاره به موج چهارم کرونا در کشور گفت: موج چهارم با ویروس انگلیسی آغاز شد که قدرت سرایت و مرگ و میر بیشتری داشت و حتی نظام انگلیس را هم به زانو درآورده بود و ایران اسلامی تحریم زده، توانست این ویروس را مدیریت کند و در هیچ بیمارستانی هیچ بیماری سرگردان و آواره نشد و حتی به دلایل شرایط سنی، کسی از دستگاه محروم نشد.

طبق گفته وزیر بهداشت و درمان ۲۵ هزار افغانی هم در کشور معالجه رایگان شدند.

نمکی افزود: در موج چهارم، روزانه، ۲۵۰ هزار بیمار کرونایی به ما مراجعه می‌کردند و میزان بستری‌ها دو برابر موج قبلی شد، اما با طراحی یک مدل از بستری بیماران جلوگیری شد و زمانی که سر ریز بیمارستان‌ها کم شود مرگ و میر هم کاهش می‌یابد.

وی گفت: انتظار داشتیم در موج چهارم مرگ و میر دو برابر شود، اما به نصف رسید و ۳۲ هزار نفر مرگ کاهش پیدا کرد.

نمکی با اشاره به اقدامات زمان کرونا، افزود: در اوج تحریم‌ها توانستیم تخت‌های آی سی یو را دو برابر کنیم، بیش از ۱۸۰ دستگاه سی تی اسکن، پنج هزار و ۵۰۰ دستگاه کمک تنفسی، ۴۷۰ دستگاه اکسیژن ساز به ظرفیت بیمارستان‌های کشور اضافه شد و حتی یک بیمار کرونایی در پشت در بیمارستان فوت نکرد و بیمار غیر کرونایی هم آواره نشد.

وزیر بهداشت و درمان گفت: در توسعه زیرساخت‌ها امسال ۱۴ هزار تخت بیمارستانی به ظرفیت مراکز درمانی کشور اضافه می‌شود که این رقم در تاریخ ایران بی سابقه است.

وی افزود: هم اکنون به پدیده‌ای رسیده ایم که باید تولید واکسن کووید ۱۹ را جشن بگیریم و علاوه بر تأمین نیاز داخلی می‌توانیم از زمستان صادرکننده واکسن هم باشیم.

دکتر نمکی ادامه داد: بعد از تزریق واکسن به بیماران خاص، واکسیناسیون بقیه گروه‌ها آغاز می‌شود و تا پایان پاییز کل جمعیت هدف واکسینه می‌شود.

نظر شما:

security code