عضو کمیته ملی واکسن کرونا با بیان اینکه شرکتهای تولید کننده واکسن کرونا باید مقالات خود را منتشر کنند و در دسترس مردم قرار دهند، گفت: در این راستا از آنها حمایت می کنیم.

انتشار مقاله علمی درباره واکسنهای ایرانی کرونا الزامی شد

کلانشهر: دکتر مصطفی قانعی با بیان اینکه هیچ توجیهی برای عدم انتشار مقالات واکسن‌ها وجود ندارد، بیان کرد: واکسن‌های خارجی کرونا معمولاً در شرکتهای بزرگ و با قدمت چند دهه‌ای به تولید رسیده‌اند و این نشان می‌دهد که تجربیات خوبی در زمینه تحقیق و توسعه همزمان با تولید محصولاتشان دارند؛ لذا این شرکتها گروه‌هایی را برای استخراج مقاله از تحقیقات در مورد واکسن مشخص کرده‌اند.

 

عضو کمیته ملی واکسن با بیان اینکه اما برخی شرکت‌های ایرانی که به حوزه واکسن ورود پیدا کردند زیرساخت تولید واکسن نداشته‌اند، بیان کرد: معمولاً این شرکتها بعد از شیوع کرونا به حوزه تولید واکسن کرونا وارد شدند و قبل از شیوع کرونا محصولی این چنینی نداشته‌اند؛ به عنوان مثال موسسه برکت تا قبل از کرونا، زیرساخت یا محصول واکسنی در بازار نداشت.

 

وی اضافه کرد: از این رو همه واکسن سازهای ایرانی در زمان شیوع کرونا شکل گرفتند و عدم داشتن بدنه گسترده این شرکتها یکی از مشکلات برای چاپ مقاله شان در این زمینه به شمار می‌رود.

 

قانعی گفت: اما با این حال شرکتهای ایرانی که به حوزه واکسن کرونا وارد شدند به تدریج خودشان را با ساختارهایی مورد نیاز و قبول جامعه بین المللی وفق می‌دهند و سعی دارند مقاله شان را در این خصوص به چاپ برسانند.

 

عضو کمیته ملی واکسن با بیان اینکه انتظار این است که در گروههای ایرانی سازنده واکسن کرونا عدم انتشار یافته‌های علمی را کمتر شاهد باشیم، گفت: ستاد توسعه زیست فناوری تا کنون از چندین شرکت در راستای تولید واکسن حمایت کرده است و ما به طور جدی از آنها خواسته‌ایم که همزمان مقاله‌ای یافته‌های خود را منتشر کنند.

 

وی با بیان اینکه به آنها متذکر شده‌ایم که فاصله انتشار مقاله با مرحله‌ای که در مطالعات پیش بالینی هستند کوتاه باشد، گفت: لازم است که اگر پایان فاز یک هستند، مطالعات پیش بالینی و اگر پایان فاز دو هستند مطالعات فاز یک و …منتشر شود و به این ترتیب مقاله پروژه خود را در دسترس مردم قرار دهند.

 

عضو کمیته علمی واکسن با تاکید بر اینکه انتظار می‌رود نتایج جمع بندی شده با این فاصله از پیشرفت پروژه منتشر شود، گفت: طبق نشست‌هایی که از سوی ستاد توسعه زیست فناوری با شرکتهای تولید کننده واکسن داشته‌ایم آنها را موظف کردیم که مقالات خود را در زمینه واکسن منتشر کنند.

 

به گفته وی، از این رو در حال حاضر یک الزام برای شرکتهایی که از ستاد توسعه زیست فناوری حمایت شده‌اند وجود دارد که یافته‌های خود را حتماً همزمان یا با فاصله کم از مطالعاتشان به چاپ برسانند.

 

قانعی در خصوص نقدهایی که در این زمینه صورت می‌گیرد گفت: معمولاً بعد از انتشار نقدهایی به مطالعات وارد است اما اشکالات بزرگ و مسائل علمی مانع تولید خواهد شد نه مسائل دیگر.

 

وی در پاسخ به این سوال که برخی تولید کنندگان واکسن ایرانی با وجود حمایت‌ها و پیش رفتن تحقیقات آنها در فاز دو یا یک هنوز یافته‌های علمی خود را منتشر نکردند، پاسخ داد: در هر صورت آنها را ملزم کردیم که گروهی را برای احصای اطلاعات و انتشار یافته‌ها ایجاد کنند.

 

عضو کمیته ملی واکسن ادامه داد: نکته‌ای که وجوددارد این است که شرکتها گروهی جداگانه برای انتشار مقالات ندارند از این رو باید گروهی برای این منظور ایجاد شود که ما در ستاد توسعه زیست فناوری برای هزینه و ایجاد چنین گروهی از آنها حمایت می‌کنیم تا مقالات آنها منتشر شود.

نظر شما:

security code