عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: برای واکسیناسیون کودکان علیه کرونا فعلا نیازی نیست و آنها آخرین گروه سنی برای تزریق واکسن خواهند بود.

اکنون نیازی به تزریق واکسن کرونا به کودکان نیست

کلانشهر: دکتر مسعود مردانی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و سلامت ایرنا افزود: در حال حاضر تزریق واکسن کرونا برای کودکان حتی در کشورهای مختلف در دستور کار نیست و اولویت با سالمندان، مشاغل پرخطر، گروه های آسیب پذیر و پرخطر آغاز شده و هدف رسیدن به مصونیت جمعی در برابر این بیماری بوده و واکسیناسیون کودکان نیز در گام های بعدی مبارزه با بحران شیوع کرونا است.

 

وی اظهار داشت: کودکان معمولا کرونای خفیف یا بدون علامت را تجربه می‌کنند در حالی که بزرگسالان نوع شدید کرونا را تجربه می‌کنند، به همین دلیل افراد مسن و بزرگسالان در اولویت دریافت واکسن قرار دارند.

 

این متخصص بیماریهای عفونی ادامه داد: اگر کودکی به کرونا مبتلا شد ۱۰ تا ۱۴ روز طول می کشد دوره نقاهت وی پایان یابد و علایم کرونا در کودکان همان علایم در بزرگسالان است، در واقع سردرد، بدن‌ درد، ضعف و بی‌حالی، تهوع و استفراغ، اسهال، درد شکم، تنگی نفس و سرفه از علائمی است که می‌تواند نشان‌دهنده کرونا باشد.

 

مردانی تصریح کرد: هر چه شدت کرونا در بدن کودک بیشتر شود، علایم نیز شدیدتر خواهد بود و ممکن است کودک علایمی مانند بدن درد و اسهال داشته باشد و در شرایط بدتر دچار تب و سرفه های خشک شود که باعث کاهش سطح هوشیاری شده و باید تحت مراقبت های ویژه قرار گیرد.

 

این متخصص بیماریهای عفونی نسبت به آغاز موج پنجم کرونا هشدار داد و گفت: در حال حاضر وضعیت کرونا روند افزایشی دارد و اگر مردم به توصیه های بهداشتی کم توجهی کنند، با شیوع کرونای جهش یافته هندی (دلتا) وارد موج پنجم می شویم، درخواست داریم که پروتکل های بهداشتی را حتی با وجود تزریق واکسن کرونا بطور کامل رعایت کنند.

 

تحقیقات دانشمندان انگلیسی نشان می دهد از میان کودکان مبتلا به کرونا که علائم بیماری داشتند، ۵۵ درصد از بی حالی و ضعف رنج می‌برند. همچنین ۵۳ درصد این کودکان از سردرد شکایت داشته و بیش از ۵۰ درصد آن‌ها نیز علائم تب را نشان می‌دهند. گلودرد با ۳۸ درصد، بی اشتهایی (که منجر به بی میلی از خوردن وعده‌های غذایی می‌شود) ۳۵ درصد، مشکلات مختلف پوستی شامل خارش، التهاب، جوش و غیره با ۱۵ درصد و اسهال با ۱۳ درصد از جمله شایع‌ترین علائم کرونا در کودکان مبتلا بوده است.

 

به گفته این محققان، نباید در انجام تست کووید ۱۹ از کودکان عجله کنیم بلکه باید با شناسایی کودکان دارای علائم، اقدام به جداسازی آن‌ها از سایر کودکان و قرنطینه خانگی آن‌ها کنیم. در بسیاری از موارد کودکان تنها یکی از علائم را از خود بروز می‌دهند و باید نسبت به شناسایی صحیح آن، خانواده‌ها اهتمام لازم را داشته باشند.

نظر شما:

security code