چین روز پنجشنبه با درخواست سازمان جهانی بهداشت برای آغاز مرحله دوم تحقیقات در مورد منشاء ویروس کرونا مخافت کرد.

مخالفت چین با تحقیقات بیشتر در مورد منشاء ویروس کرونا

کلانشهر: به گزارش "رویترز، " سازمان جهانی بهداشت در مرحله دوم طرح خود برای یافتن منشاء ویروس کرونا قصد دارد فرضیه فرار این ویروس از یک آزمایشگاه در شهر ووهان را بررسی کند و با کارمندان این آزمایشگاه و همچنین صاحبان مغازه‌ها در بازار حیوانات در این شهر مصاحبه کند. 

 

ژنگ یی یشینگ معاون وزیر بهداشت چین اعلام کرد: این درخواست سازمان جهانی بهداشت بی‌توجهی به عقل سلیم و تحقیرعلم است. 

 

وی توضیح داد: چین هرگز از طرحی که سازمان جهانی بهداشت برای مرحله دوم تحقیق درباره منشأ ویروس کرونا پیشنهاد کرده، پیروی نخواهد کرد. پکن از تحقیقات علمی حمایت می‌کند اما ما با سیاسی کردن تحقیق درباره اصل کرونا مخالف هستیم. 

 

این مقام چینی در ادامه گفت: مرحله دوم تحقیق درباره منشأ کرونا باید مبتنی بر نتایج تحقیقات مرحله اول باشد. 

 

گفتنی است تدروس آدهانوم دبیرکل سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته از چین خواست تا در مورد تحقیقات منشاء ویروس کرونا شفافیت بیشتری از خود نشان دهد. 

 

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت افزود: تحقیقات در مورد منشاء ویروس کرونا به دلیل نبود داده و اطلاعات کافی از اولین روزهای شیوع این ویروس در چین، با مشکل مواجه شده است. 

 

یک تیم سازمان جهانی بهداشت در ماه مارس سال جاری با همکاری دانشمندان چینی، حدود یک ماه در شهر ووهان تحقیقات گسترده‌ای انجام دادند و پس از پایان تحقیقات خود اعلام کردند احتمالا این ویروس از خفاشها به انسان منتقل شده است. 

 

در بیانیه این تیم آمده است: احتمال گسترش این ویروس از طریق یک حادثه آزمایشگاهی بسیار کم است. 

 

با این حال آمریکا و تعداد دیگری از دانشمندان از این گزارش متقاعد نشده‌اند و به اتهامات خود علیه چین ادامه دادند. 

 

چین فرضیه فرار احتمالی ویروس از آزمایشگاه را "مزحک" دانسته و بارها اعلام کرده "سیاسی کردن" موضوع تحقیقات را با مانع مواجه می‌کند.