بر اساس گزارش مرکز آمار ایران؛

رشت دومین مرکز استان مهاجرپذیر شد


۱۴۰۰/۰۵/۰۲ - ۱۱:۰۶ | کد خبر: ۱۴۸۷۶ چاپ

تیمور آمار با بیان اینکه رشت دومین مرکز استان مهاجرپذیر کشور محسوب می‌شود گفت: ۵۸ درصد مهاجرانی که به گیلان وارد می‌شوند از استان‌های تهران، البرز و قم هستند.

رشت دومین مرکز استان مهاجرپذیر شد

کلانشهر: «تیمور آمار» در گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه در سال‌های اخیر مهاجرت غیربومی‌ها به گیلان روند رو به رشدی داشته است اظهار داشت: این پدیده در صورت ادامه روند فعلی، پیامدهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بسیاری در آینده با خود به همراه خواهد داشت.

 

مجری طرح الگوی مهاجرت به نواحی روستایی استان گیلان افزود: طبق گزارش مرکز ملی آمار ایران در 2 سال قبل و با استناد به آمارهای سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95، اسامی مراکز استان‌هایی که مهاجرپذیرتر بودند رشت در بین مراکز استان‌ها به عنوان دومین مرکز استان مهاجرپذیر کشور اعلام شد.

 

آمار موضوع مهاجرت در دهه اخیر را یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌هایی که در کشور و استان گیلان وجود دارد، خواند و ابراز داشت: در سه دوره سرشماری نفوس و مسکن گذشته یعنی در سال‌های 35 ، 55 و 75 استان گیلان به لحاظ مهاجر فرستادن در رده‌های بالایی قرار داشت اما تقریبا از سال 85 بدین سو استان به یک محدوده مهاجرپذیر تبدیل شد.

 

وی با بیان اینکه مقصد این مهاجرپذیری در گیلان مناطق روستایی استان است عنوان کرد: طبق آمار و اطلاعاتی که وجود دارد در فاصله سرشماری بین سال 85 تا 95 گیلان در رتبه ششم مهم‌ترین استان‌های مهاجرپذیر کشور تلقی می‌شود البته این اقامت دائم نیست و اکثر این افراد مهاجر در استان گیلان اسکان موقت دارند.

 

مجری طرح الگوی مهاجرت به نواحی روستایی استان گیلان اضافه کرد: طبق طرح پژوهشی که داشتیم و میزان مهاجرهای غیربومی به گیلان را رصد کردیم این مهاجرت‌ها حدود 180 هزار نفر در قالب 162 هزار خانوار بوده که طبق آمار و اطلاعات احصاء شده 25 درصد آن‌ها اقامت دائم و 75 درصدشان در گیلان اقامت موقت دارند.

 

آمار با تاکید بر اینکه 58 درصد مهاجرانی که به استان گیلان می‌آیند از منطقه تهران شامل استان‌های تهران، البرز و استان قم است اضافه کرد: در این میان اصفهان با نه درصد در رده دوم، قزوین با هفت درصد در رده سوم و آذربایجان‌های شرقی و غربی و استان اردبیل با چهار درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. 

 

وی مهم‌ترین خاستگاه اقامت مهاجران در استان گیلان را شهرستان رشت اعلام کرد و یادآور شد: بر اساس اطلاعات و آماری که ما اخیرا احصاء کردیم 37.5 درصد مهاجران غیربومی در محدوده شهرستان رشت اسکان دارند که به لحاظ تعدد مراکز روستایی و وسعت این شهرستان یک امر طبیعی تلقی می‌شود.

 

مجری طرح الگوی مهاجرت به نواحی روستایی استان گیلان با بیان اینکه در مجموع 64 درصد مهاجران غیربومی احصاء شده در محدوده جلگه‌ای گیلان و مابقی در محدوده‌های کوهپایه‌ای، کوهستانی و ساحلی استقرار دارند اذعان کرد: تغییر تدریجی هویت روستایی یکی از مهم‌ترین تبعات مهاجرت افراد غیربومی به گیلان محسوب می‌شود.

 

آمار با اشاره به اینکه متاسفانه بخش زیادی از آسیب‌ها و مشکلاتی که به لحاظ اجتماعی و فرهنگی در نواحی روستایی گیلان بروز می‌کند مربوط به همین مهاجران غیربومی است گفت: حتی در برخی روستاهای گیلان جمعیت مهاجر بر ساکنان بومی آن مسلط است یعنی در ازای یک نفر جمعیت بومی سه تا پنج نفر جمعیت غیربومی مشاهده می‌‌شود.

 

وی جدایی گزینی اجتماعی و شکل گیری یکسری محلات خاص با ویژگی‌های فرهنگی در گیلان را از دیگر تبعات ورود افراد مهاجر به استان دانست و خاطرنشان کرد: به طور مثال شهرک زاینده‌رود در محدوده فومن، کوی زعفرانیه در املش و کوی تهران‌سر در اطراف سنگر از جمله این محلات خاص ایجاد شده توسط مهاجران غیربومی به شمار می‌آیند.

نظر شما:

security code