معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان از کشف بقایای یک تونل دست کَند زیر زمینی در روستای گلسرک شهرستان رشت احتمالا مربوط به دوره قاجار خبر داد.

کلانشهر: ولی جهانی اظهار داشت:این تونل زیر زمینی به طول تقریبی ۷۰۰ متر شامل برج ها، پله های زیرزمینی، زاغه های مهمات، اتاق سربازان و غیره بصورت شمالی – جنوبی حدفاصل کوه گلسرک و امامزاده هاشم ساخته شده است. 

 

وی خاطرنشان کرد : دوره دقیق احداث این تونل ،کاربری سازه در دوره خودش،چگونگی فراهم آوری مصالح مورد نیاز ،چگونگی تامین آب با بررسی و کاوش امکان پذیر خواهد بود.

وی افزود: سنگ های مالون، آجرهای فشاری، سنگ های رودخانه ای از جمله مصالح تونل است و در فاصله ی ۱۰ الی ۲۰ متر نیز برج های نگهبانی قرار گرفته است؛ دسترسی به برج ها از طریق تونل و با کمک پله های زیر زمینی امکان پذیر است. 

معاون میراث فرهنگی گیلان افزود:سازه زیرزمینی با ابعاد مختلف بوده و در برخی از نقاط، اتاق ها مستطیل شکل با سقف نورگیر است و به نظر می رسد اتاق سربازان یا انبار مهمات باشد؛ پس از ساخت تونل، روی سقف با خار و خاشاک پوشانده شده که این امر امکان رویت آن را سخت و دشوار کرده است.

 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان اضافه کرد:پرونده ثبتی این اثر در حال تکمیل شدن است و بزودی برای ثبت به وزارتخانه میراث ارسال می شود.

پنج هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی تاکنون در گیلان شناسایی شده ، که از این تعداد یک هزار و ۲۱۲ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by کلانشهر (@kalanshahr)