استاندار گیلان بر انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای تداوم سیر کاهشی تلفات جانی و مصدومان جاده‌ای در گیلان و همچنین فرهنگ‌سازی برای استفاده موتورسیکلت‌سواران از کلاه ایمنی تأکید کرد و گفت: لازمست کنترل پلیس راه در محورهای پرخطر، تشدید و جاده‌های اصلی و حادثه‌خیز ایمن‌سازی شود.

کاهش ۲۵ درصدی تعداد جان باختگان تصادفات استان

کلانشهر: دکتر ارسلان زارع امروز (یکشنبه) در جلسه راهبری وضعیت تصادفات گیلان به کاهش چهار و هشت دهم درصدی میزان تلفات جانی ناشی از تصادفات در محورهای درون و برون شهری سال 99 نسبت به سال 98 اشاره و اظهار کرد: براساس آمار، تلفات درون شهری طی سال جاری نیز هفت و یک دهم درصد کاهش داشته است.

 

وی گیلان را سومین استان پرتراکم جمعیتی کشور عنوان و با اشاره به تردد بیشتر در استان های شمالی به ویژه طی فصول بهار و تابستان گفت: تعداد مصدومین نیز در سال 99 نسبت به سال 98 ، 16 و هفت دهم درصد و تلفات جانی طی چهار ماه نخست امسال نیز سه و دو دهم درصد کاهش داشته است.

 

نماینده عالی دولت در گیلان به کاهش 25 درصدی جانباختگان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز اشاره و ابراز امیدواری کرد که در ایام پیش رو تا پایان سال نیز شاهد سیر نزولی این شاخص باشیم.

 

وی انجام اقدامات اصلاحی و حضور فعالانه پلیس راه به ویژه در محورهای حادثه خیز را اثرگذار ذکر کرد و منجر به کاهش تلفات و تصادفات دانست و افزود: شهرستان رودبار با کاهش 52 درصدی تعداد تلفات جانی ناشی از تصادفات طی مدت چهار ماه نخست سال جاری بیشترین کاهش را بین شهرستان های استان داشته است.

 

استاندار گیلان بر ضرورت برگزاری منظم جلسات شهرستانی به ریاست فرمانداران تأکید و تصریح کرد: باتوجه به میزان تصادفات عابران پیاده و موتورسیکلت سواران، آموزش و فرهنگ سازی بیشتر با استفاده از ظرفیت دستگاه های فرهنگی، سازمان های مردم نهاد و فعالان مدنی و نیز تولید محتواهای موثر فضای مجازی با همکاری صدا و سیما و رسانه ها مورد انتظار است.

 

وی به شرکت های بیمه ای نیز توصیه کرد تا در راستای فرهنگ سازی و توجه بیشتر موتورسیکلت سواران به ایمنی بیشتر، از محل صرفه جویی های صورت گرفته، به آنان کلاه ایمنی اهدا کنند.

 

دکتر زارع با تأکید بر لزوم برگزاری آموزش موتورسیکلت سواران توسط دهیاران با محوریت دفتر امور روستایی استانداری، فرمانداران و بخشداران اظهار داشت: جداسازی محورهای دوطرفه، تشدید کنترل پلیس راه در محورهای پرخطر، تقویت روشنایی مسیرهای اولویت دار، ایمن سازی جاده های اصلی و حادثه خیز، بهسازی تابلوها و علائم و آرام سازی سرعت با استفاده سرعت‌کاه و اصلاح هندسی باید بیش از گذشته مورد توجه راهداری باشد.

 

وی بر تسریع بهره برداری از دوربین های هوشمند ثبت تخلفات و چراغ های جدید راهنمایی در تقاطع های مرکز استان و نیز شهرهای دارای اولویت تأکید و اضافه کرد: آشکارسازی خطوط عابر پیاده نیز می تواند الگوی خوبی برای دیگر شهرهای استان باشد.

 

نماینده عالی دولت در گیلان اضافه شدن آمبولانس و اتوبوس آمبولانس به مرکز اورژانس استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: هلال احمر با استفاده از پایگاه های امداد جاده ای و جوانان داوطلب ضمن افزایش تجهیزات در کنار اورژانس به مردم خدمات ارائه می کند که افزایش پایگاه های جاده ای و شهری در نیمه دوم سال می تواند خدمات را دوچندان کند.

 

در این جلسه گزارش عملکرد شورای ترافیک استان و شهرستان‌ها توسط دبیرخانه شورای هماهنگی ترافیک، گزارش وضعیت ایمن سازی نقاط پرتصادف استان توسط پلیس راه، پلیس راهور و اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان و گزارش اقدامات امداد و نجات در تصادفات توسط جمعیت هلال احمر و اورژانس استان ارائه شد.