پژوهشگر و مترجم بزرگ تالش درگذشت


۱۴۰۰/۰۵/۱۵ - ۱۶:۱۹ | کد خبر: ۱۵۰۹۳ چاپ

استاد عبدالکریم اصولی تالش، پژوهشگر، فرهنگی و مترجم بزرگ تالش، روز گذشته ( ۱۴۰۰٫۰۵٫۱۴) براثر سکته قلبی درگذشت.

پژوهشگر و مترجم بزرگ تالش درگذشت

کلانشهر: محرم رضایتی کیشه‌خاله، استاد دانشگاه گیلان درباره استاد اصولی تالش نوشت: او فردی دانشور از تبار عالمان بزرگ تالش بود که دانش و پژوهش را با زیور اخلاق و فروتنی آمیخته بود. مرحوم استاد اصولی تالش، پس از سالها تدریس در مراکز آموزشی و مؤسسات آموزش عالی استان، ازجمله دانشگاه گیلان، در دهه بازپسین زندگانی خود به ترجمه و پژوهش روی آورد. ثمره این تلاش‌ها تألیف یک جلد کتاب با عنوان «جستارهایی در زبان تالشی» است که انتشارات فرهنگ ایلیا در رشت آن را منتشر کرده است، و نیز دو جلد ترجمه کتاب است که اگر خدا کمک کند، بزودی به زیور طبع آراسته خواهد شد.

ترجمه نخست کتابی است با عنوان «نشانه‌شناسی و فلسفه زبان» از آمبرتو اکو، داستان‌نویس، نشانه‌شناس، زبانشناس و فلسفه‌دان مشهور ایتالیایی. این کتاب کامل‌ترین و مفصل‌ترین اثر اکو در مسائل زبانشناسی، روانشناسی، فلسفی، نشانه شناسی و ... است که با زبانی فنی و فلسفی نگاشته شده است. ترجمه این کتاب حدود دو سال طول کشید و ویراستاری علمی ان را استاد رضا پورجعفری از مترجمان نامی کشور برعهده داشتند و اکنون در انتشارات «نگاه» تهران در نوبت چاپ قرار گرفته است.

ترجمه دیگر، کتابی است با عنوان «تالشی شمالی» اثر ولفگانگ شولتسه، نویسنده المانی که به توصیه اینجانب به ترجمه آن مبادرت کردند و هم‌اکنون در مرحله ویرایش جامع است. این کتاب حاوی اطلاعات فشرده و ارزشمندی از تالشی شمالی است که در تاریخ ۲۰۰۳ تألیف شده است.

البته به قرار مسموع، کتاب رمانی را هم ترجمه کرده‌اند که هنوز اقدامی برای چاپ آن انجام نشده است.

امیدواریم با چاپ به هنگام این آثار گرانسنگ، هم به نیاز پژوهشگران و جامعه فرهنگی پاسخی درخور داده شود، و هم خانواده آن مرحوم، بویژه روح آن بزرگوار، آرام و شاد گردد.

نظر شما:

security code