روند قیمت‌های بازار ارز در هفته‌ای که گذشت صعودی بود به طوری که قیمت ارزهای شاخصی چون دلار و یورو به سطح قیمت‌های آبان ۱۳۹۹ بازگشت.

رشد قیمت ها در بازار ارز در هفته سوم مردادماه

کلانشهر: فعالان بازار ارز روز شنبه را در حالی آغاز کردند که انتشار اخبار مثبت در مراسم تحلیف مبنی بر استقبال دولت جدید از راه‌حل‌های دیپلماتیک در مسئله تحریم‌های هسته ای، باعث خوش‌بینی شده بود به طوری که قیمت ها در ساعات ابتدایی شنبه هفته‌ای که گذشت حدود ۲۰۰ تومان نسبت به آخرین معاملات روز پنج‌شنبه قبل کاهش یافت.

 

این کاهش قیمت در بازار ارز با توجه به آنکه در هفته پیشین، دلار نه توانایی کافی برای ورود به کانال ۲۶ هزار تومان را داشت و نه دلیلی برای کاهش قیمت پیدا می‌کرد، احتمال کاهشی شدن قیمت‌ها را بیش از پیش بالا برد. اما همانگونه که در نمودار مشخص است، سیر حوادث از دومین روز هفته به سمتی گرایش پیدا کرد که قیمت دلار در این هفته به آسانی وارد کانال ۲۶ هزار تومانی شده و به سرعت با رد شدن از مرز ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان به سطح قیمتی دلار در آبان‌ماه سال گذشته بازگشت.

به گفته کارشناسان بازار ارز، نگرانی و ابهام در فضای بازار باعث می‌شود تا معامله‌گران سطح تقاضای خود را کاهش ندهند و در شرایطی هم که مشخص نیست چه برنامه و سیاستی برای مدیریت بازار به کار گرفته خواهد شد، افزایش روند قیمت‌ها دور از انتظار نبود.  

 

علاوه بر این عامل، مسائل مهم داخلی و خارجی دیگری نیز وجود داشتند که در کنار بحران کرونا، تاثیر خود را بر شدت بخشیدن به شیب صعودی قیمت‌ها در بازار ارز گذاشتند. انتشار اخباری درباره آینده مبهم مذاکرات، پیشروی طالبان در افغانستان و نگرانی از وضعیت صادرات به این کشور و احتمال ورود مهاجران جدید به کشور از جمله مهمترین عوامل بودند که به اعتقاد تحلیلگران بازار ارز در هفته گذشته توانستند، بهای ارز را در بازار به رکوردهایی برسانند که در طول ۹ ماه گذشته دست نیافتنی به نظر می‌آمدند.

با این وجود، بازگشت جو ثبات به بازار ارز به اعتقاد فعالان بازار ارز دست‌یافتنی است و این مهم در کوتاه مدت ارتباط زیادی با استقرار سریعتر وزرا و مشخص شدن سیاست های جدید در حوزه پولی، مالی و ارزی قابل دسترس است. تعیین راهکارهایی برای افزایش جذابیت اوراق بانکی و جلوگیری از استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی، می‌تواند تا حد زیادی نگرانی فعالان بازار را کاهش دهد و بدین ترتیب می توان امیدوار بود که در روزهای پیش رو شاهد پایان روند هیجانی حاکم بر بازار ارز باشیم.