دبیرکل و سخنگوی جمعیت هلال احمر گفت: برای پایان هفته محموله جدید واکسن نخواهیم داشت، اما از یکشنبه محموله‌های سینوفارم با بسته‌بندی جدید در راه است.

ورود محموله بزرگ سینوفارم به کشور از یکشنبه/ مذاکره برای خرید آسترازنکا و جانسون اند جانسون

کلانشهر: محمدحسن قوسیان مقدم دبیرکل و سخنگوی جمعیت هلال احمر در مورد تنوع‌بخشی به واردات واکسن مورد نیاز کشور اظهار کرد: همانطور که از طریق سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر نیز اعلام شده است، علاوه بر واکسن سینوفارم، در حال رایزنی برای واردات ۴ گونه دیگر واکسن شامل اسپوتنیک، آسترازنکا، جانسون اند جانسون هلند و کنسینو بایولوژیکس چین از کشورهای تولید کننده هستیم.

 

وی ادامه داد: اما مذاکرات هنوز به مرحله نهایی نرسیده است که قابل اعلام کردن باشد. چراکه همچنان در حال رایزنی هستیم و همچنان خبری از نهایی شدن توافقات نیست.

 

وی گفت: اگرچه افزایش تنوع بخشی به واردات به جهت افزایش واردات واکسن مورد نیاز در کشور است، اما از سوی دیگر باید این موضوع را مد نظر داشت که صرف مذاکره و توافق کافی نیست. چراکه باید تضمین‌های لازم را نیز بتوانیم از کشور واردکننده دریافت کنیم و هماهنگی‌های لازم و تامین به موقع واکسن از سوی آنها نیز به طور مستمر باید اتفاق بیفتند.

 

وی در مورد محموله جدید واکسن برای پایان هفته گفت: در هفته جاری محموله جدیدی نخواهیم داشت، اما برای تامین ۲۰ میلیون دوز واکسنی که هلال احمر تعهد کرده است طی یک ماه وارد کند، از یکشنبه آینده محموله‌های جدید واکسن سینوفارم با حجم بالا در راه است.

 

وی ادامه داد: در محموله جدید که ۵ برابر ظرفیت محموله‌های قبلی است نوع بسته بندی احتمال دارد متفاوت باشد. به طوری که ویال‌ها دارای ۵ دوز واکسن ویژه واکسیناسیون ۵ نفر باشند. سابق بر این، ویال‌ها محتوی یک یا ۲ دوز بودند که در قالب محموله‌های ۵۰۰ هزار ویال و بیشتر وارد کشور می‌شدند.

 

وی در پاسخ به این سوال که واکسن‌های های سینوفارم وارداتی از چه نوعی خواهد بود، گفت: همان طور که سازمان غذا و دارو اعلام کرد، تفاوتی در این نوع واکسن‌ها وجود ندارد و همه واکسن‌های وارداتی مورد تایید هستند و شهروندان هر نوع واکسن در دسترس را برای کنترل شیوع بیماری دریافت کنند.