فرزند شما چقدر به خواب نیاز دارد؟


۱۴۰۰/۰۶/۱۲ - ۱۱:۲۲ | کد خبر: ۱۵۵۲۴ چاپ

خواب کودکان و نوجوانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بر رشد آن‌ها تأثیر مستقیم دارد. به همین علت یکی از سؤالات اساسی والدین این است که فرزندشان چند ساعت در شبانه روز باید در خواب باشد؟

فرزند شما چقدر به خواب نیاز دارد؟

کلانشهر: نیاز به خواب در نوزادان، کودکان و نوجوانان بیشتر از نیاز بزرگسالان است و عادت‌های مناسب خواب از همان نخستین روز‌های پس از تولد شکل می‌گیرد. اما اگر می‌خواهید بدانید که فرزندتان به روزانه چند ساعت خواب نیاز دارد باید به سن و همچنین میزان فعالیت بدنی روزانه او توجه کنید. 

 

 اگر کودکی به اندازه کافی نخوابد فعالیت‌های روزمره‌اش تحت تاثیر منفی قرار می‌گیرند، به‌طوری که بازده درسی، روابط خانوادگی و بروز عواطف آن‌ها تحت تاثیر مستقیم بی‌خوابی و کمبود خواب قرار می‌گیرد. در ادامه میزان نیاز کودکان بالای ۳ سال تا ۱۸ سالگی را بررسی می‌کنیم.

 

بین ۳ تا ۶ سال

 کودکان بین ۳ تا ۶ سال به روزانه ۹ تا ۱۲ ساعت خواب نیاز دارند. بهترین حالت این است که کودکان در این رده سنی بین ساعت ۱۹ تا ۲۱ به رختخواب بروند و بخوابند و ساعت ۷ صبح نیز بیدار شوند. بعد از سه سالگی نیاز کودکان به خواب بعد از ظهر کمتر می‌شود به طوری که بعد از ظهر نباید زیاد بخوابند و باید به چرت کوتاهی بسنده کنند.

 

بین ۷ تا ۱۲ سال

 کودکان بین ۷ تا ۱۲ سال به روزانه ۹ تا ۱۱ ساعت خواب نیاز دارند. رفتن به مدرسه، بازی و روابط اجتماعی کودکانه که در این سنین شکل می‌گیرد باعث می‌شود که آن‌ها دیرتر بخوابند. 

 بهتر است که کودکان بین ۱۱ تا ۱۲ سالگی از حدود ساعت ۹ به رختخواب بروند. در این سن مدت زمان کلی استراحت روزانه حدود ۹ ساعت است. در این مرحله از زندگی کودک لازم است که برنامه منظمی در خانواده وجود داشته باشد که این مسئله شامل برنامه خواب نیز می‌شود. والدین باید متناسب با فعالیت روزانه و ساعات درسی زمان خواب کودک خود را به خوبی تنظیم کنند.

 

۱۲ تا ۱۸ سال

 درست است که در این سنین فرزند شما نوجوان شده و می‌خواهد به مرحله جوانی پا بگذارد، اما باید بدانید که خواب کافی همچنان به اندازه دوره‌های قبل مهم است. در واقع، خواب خوب و راحت منشا آرامش و رشد خوب کودکان و نوجوانان است. 

 

اگر شاهد بروز اختلالاتی در خواب فرزندتان هستید بهتر است هر چه سریعتر نسبت به درمان و رفع آن اقدام کنید. زمانی که فرزند شما وارد مرحله نوجوانی می‌شود، فعالیت‌ها و مدت زمان کار‌های روزمره‌شان نیز تغییر می‌کند؛ بنابراین استراحت کامل و خوب به اندازه تغذیه مناسب و سالم اهمیت دارد. 

اگر تصور می‌کنید که فرزندتان عادت خواب مناسبی ندارد زمان آن رسیده است که اقدامات لازم را انجام داده و از متخصص کمک بگیرید. یادتان باشد که داشتن تغذیه مناسب، انجام فعالیت بدنی منظم روزانه و استراحت کافی برای داشتن خواب شبانه خوب ضروری هستند. 

اگر خودتان به تنهایی نمی‌توانید ساعت خواب فرزندتان را تنظیم و کنترل کنید بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. پزشک متخصص می‌تواند میزان خواب مناسب و مورد نیاز فرزندتان را متناسب با سن و فعالیت‌های روزمره‌اش تعیین کند.

 

کمبود خواب احتمال چاقی مفرط را افزایش می‌دهد

کمبود خواب می‌تواند باعث بروز تغییراتی در خلق‌وخوی و رفتار فرزندتان شود. این مشکل همچنین باعث بروز برخی مشکلات حرکتی شده و حتی احتمال چاقی مفرط را افزایش می‌دهد. در نتیجه تاثیر منفی روی اعتماد به نفس و همچنین روند رشد فرزندتان می‌گذارد؛ بنابراین تشخیص و درمان هر نوع اختلال خواب از اهمیت بالایی برخوردار است. یادتان باشد از همان سنین پایین کودک‌تان را به زود خوابیدن و داشتن خواب کافی تشویق و این عادت را در وجودش نهادینه کنید.