منتظر افزایش قیمت موبایل باشیم؟


۱۴۰۰/۰۶/۱۸ - ۱۱:۲۰ | کد خبر: ۱۵۶۱۰ چاپ
منتظر افزایش قیمت موبایل باشیم؟

کلانشهر: در گزارش سایت Nikkei Asia آمده که شرکت TSMC قصد دارد قیمت تراشه‌های خود را در سال ۲۰۲۲ تا ۲۰ درصد افزایش دهد. باید خاطرنشان کنیم TSMC بزرگ‌ترین سازنده‌ی تراشه‌های موبایل است و شرکت‌هایی مانند اپل، کوالکام و انویدیا با آن همکاری دارند. از بین دلایل این افزایش قیمت می‌توانیم به تقاضای بالا و چالش‌های مربوط به فرایندهای تولید کوچک‌تر اشاره کنیم.

 

گفته می‌شود بین اکتبر ۲۰۲۰ تا ژوئن ۲۰۲۱، هزینه‌های ساخت تراشه‌های مدیاتک و کوالکام با افزایش ۶۰ و ۶۴ درصدی روبرو شده است. این افزایش هزینه‌ها، در کنار کاهش عرضه، منجر به افزایش فشار بر روی خریداران خواهد شد. یکی از محققین شرکت Counterpoint در همین رابطه گفته که احتمالا شرکت‌ها برای جبران این هزینه‌ها، تعداد گوشی‌های رده‌بالای خود را افزایش خواهند داد. این یعنی سال آینده احتمالا تعداد کمتری از گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده راهی بازار خواهند شد.

 

نکته‌ی قبل توجه این است که در سال ۲۰۲۱ شرکت‌های مهمی قیمت گوشی‌های خود را کاهش دادند. به عنوان مثال گوشی‌های سری گلکسی S21 با قیمت پایین‌تر نسبت به نسل قبلی به دست کاربران رسیدند. ارزان‌ترین مدل گلکسی S20 با قیمت ۹۹۹ دلار در بازار آمریکا عرضه شد ولی قیمت پایه‌ی گلکسی S21 به ۷۹۹ دلار رسید. با توجه به خبرهای موجود، احتمالا برای گلکسی S22 نباید انتظار ادامه یافتن این روند را داشته باشیم. گوگل هم اعلام کرده که گوشی پیکسل ۶ پرو «گران‌قیمت» خواهد بود.

 

هنوز مشخص نیست که افزایش هزینه‌های چیپست تا چه حد بر قیمت گوشی‌های موبایل تاثیر می‌گذارد. از طرف دیگر، از رویکرد شرکت‌ها در قبال این موضوع خبر نداریم و شاید برخی از آن‌ها تصمیم بگیرند در ازای دریافت سود کمتر، قیمت این گوشی‌ها را ثابت نگه دارند. در هر صورت سال آینده باید انتظار افزایش قیمت گوشی‌های موبایل را داشته باشیم.

نظر شما:

security code