صادرات از بندرانزلی ۱۰۰ درصد رشد کرده است


۱۴۰۰/۰۷/۱۲ - ۱۴:۰۵ | کد خبر: ۱۵۹۷۴ چاپ
صادرات از بندرانزلی ۱۰۰ درصد رشد کرده است

کلانشهر: مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: طی شش ماهه امسال صادرات کالا از انزلی ۲۰۰ هزار تن بوده و نسبت به سال گذشته افزایش ۱۰۰ درصدی را داشتیم.

حمیدرضا آبایی  با بیان اینکه در شش ماهه سالجاری با رشد ۱۳ درصدی در عملکرد اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان مواجه بودیم، اظهار کرد: سال ۹۷ در حدود ۷۹۰ هزار تن تخلیه و بارگیری داشتیم که در شش ماهه سالجاری عملکرد این اداره‌ کل نزدیک به ۸۳۰ هزار تن بوده و بیانگر آن است که توانسته‌ایم تا حد قابل توجهی موانع و مشکلات را رفع کنیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: با توجه به اینکه در شش ماهه دوم سال ورود غلات افزایش پیدا می‌کند و قطعا بارندگی استان گیلان و مخصوصا انزلی در زمینه تخلیه و بارگیری تاثیرگذار است، طی دو ماه آینده از تسمه نقاله ثابت و متحرک از ابتدای اسکله‌های جدید به سمت سیلوهای غلات در محوطه بندر، بهره‌برداری خواهیم کرد.

وی افزود: در این روش با استفاده از سیستم مکنده تخلیه غلات را به سیستم های انتقال(کانوایرها) و از آنجا به سیلوها انجام ‌می‌دهیم تا غلات کمتر در معرض رطوبت باشند و در این زمینه هماهنگی لازم با شرکت های کشتیرانی از جمله کشتیرانی دریای خزر جهت ورود مکنده به داخل انبار کشتی داشته‌ایم تا کشتی‌های خود را به سیستم و دریچه مورد نیاز داخل انبار کشتی، مجهز کنند.

آبایی، با اشاره به عملکرد خوب بندرکاسپین در کنار بندرانزلی، تصریح کرد: با توجه به سیاست‌های کلان دولت در زمینه واردات، به روز کردن تجهیزات را در دستور کار داشتیم و شرایط بندر را بهینه کرده و به ویژه برای ورود غلات تجهیزات مکنده را آماده کردیم.

وی با اشاره به اینکه از ۸۳۰ هزار تن تخلیه بار تقریبا ۷۰۰ هزار تن غلات بوده است، افزود: حدود ۳۵ هزار کامیون این میزان بار داخل بندر را جابجا کردند که از این تعداد نزدیک ۲۲ هزار دستگاه فقط برای غلات فعالیت داشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به اینکه برای تسهیل در حمل و نقل دریایی، لجستیک و ایجاد یکپارچگی و همبستگی با سایر بخش‌های حمل و نقل بسیار مهم است، تاکید کرد: همکاران ما در حمل و نقل دریایی در شرایط کرونایی به صورت ۲۴ ساعته در کشتی و بندر فعالیت دارند و رانندگان کامیون‌ها و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بسیار با ما همراه هستند و با همراهی و هماهنگی خوبی که انجام دادند خروج کالا از بندر نسبت به سال های قبل افزایش چشمگیری داشته است.

آبایی، با بیان اینکه در سال‌های قبل یکی از مشکلات، ماندگاری بیش از حد کالا در محدوده بندر بود، گفت: با اقدامات صورت گرفته موجودی کالاهای اساسی در بندر به حدود ۴۱ درصد کاهش داشته، یعنی هر کالایی که وارد بندر شده سریعا به دست مصرف‌کننده رسیده است.

وی با اشاره به اینکه توانستیم در شش ماهه سال جاری حدود ۲۲۵ هزار تن گندم تخلیه کنیم، متذکر شد: با اقدامات صورت گرفته بیشترین گندم را در کل بنادر ایرانی دریای خزر از بندرانزلی وارد کردیم و با هماهنگی گمرک، سازمان غله همچنین سیلوداران در سطح استان و استان‌های همجوار تمام این گندم به صورت حمل یکسره مستقیما حمل و از بندر خارج شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به رکورد ۱۸ ساعته در تخلیه بار کشتی شش هزار تنی غلات، گفت: این در شرایطی است که انزلی با توجه به موقعیت جغرافیایی دارای بارندگی زیادی است. همچنین با توجه به گردشگرپذیر بودن شهرستان و محدودیت تردد در جاده‌ها این میزان رکورد خوبی است‌ و رشد واردات گندم از این بندر نسبت به سال گذشته ۲۵۰ درصد بوده است.

آبایی، با تاکید بر اینکه صادرات کالا یکی از محورهای مهم فعالیت بنادر و دریانوردی استان گیلان در بندرانزلی است، تصریح کرد: طی شش ماهه امسال صادرات کالا از انزلی ۲۰۰ هزار تن بوده و نسبت به سال گذشته افزایش ۱۰۰ درصدی را داشتیم.

وی با بیان اینکه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته زمان ماندگاری و سرویس‌دهی به کشتی‌ها را کاهش دادیم، تاکید کرد: تا پیش از این زمان حضور کشتی‌ها در بندر سه روز بود و اکنون این مدت به ۲.۳ روز رسیده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: درخصوص بارگیری کالاهای صادراتی ۲۳ دستگاه لیفتراک و ۱۰ جرثقیل داریم که می‌توانند عملیات پشت خط ما را انجام بدهند و با توجه به بازنشسته شدن تعدادی از همکاران، استفاده از نیروهای مجرب و اپراتورهای کاربلد را در دستور کار داریم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری:

نظر شما:

security code