باید ها و نباید های بعد از تزریق واکسن کرونا


۱۴۰۰/۰۷/۲۳ - ۰۹:۳۰ | کد خبر: ۱۶۱۰۵ چاپ

نیم ساعت بعد از تزریق واکسن کرونا در مرکز واکسیناسیون بمانید، اما نیاز به قرنطینه نیست.

باید ها و نباید های بعد از تزریق واکسن کرونا

کلانشهر: بنا بر اعلام کارشناسان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی احتمال بروز واکنش‌های حساسیتی تا ۲۰ دقیقه پس از تزریق واکسن وجود دارد و افراد باید نیم ساعت بعد از تزریق واکسن در مرکز واکسیناسیون بمانند.

شهروندان باید کارت واکسیناسیون خود را دریافت کنند، در کارت نوشته شده که فرد در چه تاریخی و چه نوع واکسنی دریافت کرده است.

دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرده است: پس از تزریق واکسن، نیاز به قرنطینه نیست و فرد به دلیل تزریق واکسن ناقل ویروس نیست؛ و مهمتر اینکه تزریق واکسن منجر به ابتلا به بیماری کووید-۱۹ نمی‌شود.

تزریق تمام واکسن‌ها ممکن است عوارض خفیفی شامل عوارض محل تزریق (قرمزی، خارش، درد، سفتی تورم و احساس گرما)، تب و لرز، بدن درد، بی حالی، احساس کوفتگی بدن، سر درد، تهوع، خستگی، درد مفاصل به دنبال داشته باشد.

این عوارض معمولا ۱ تا ۷ روز بعد از شروع علائم خود به خود بهبود می‌یابد و نیاز به اقدام خاصی نیست.

افراد باید در ۲۴ ساعت پس از تزریق واکسن فعالیت سنگین نداشته باشید و مایعات بیشتر بنوشید.

در صورت نیاز به دارو و علاوه بر نوشیدن مایعات و استراحت، می‌توانید از استامینوفن (هر ۶ ساعت) برای تسکین درد و تب استفاده کنید.

برای تسکین درد در محل تزریق در ۲۴ ساعت اول، از کمپرس سرد و از روز دوم کمپرس گرم روی محل تزریق استفاده کنید.

هیچ کدام از واکسن‌ها ایمنی صد در صد نمی‌دهند، لازم است بعد از دریافت واکسن پروتکل‌های بهداشتی مانند شستشوی مرتب دست‌ها، فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی و استفاده از ماسک را همچنان رعایت کنید.

اگر چه ممکن است بعد از اولین نوبت تزریق واکسن از ایمنی نسبی برخوردار شوید، اما ایمنی واکسن بعد از ۲ نوبت موثر‌تر است. حداکثر ایمنی، ۲ هفته پس از دریافت نوبت دوم واکسن ایجاد می‌شود.

گفتنی است افراد دز دوم واکسن را زمانی می‌توانند تزریق کنند که از طریق پیامک به آن‌ها اعلام خواهد شد.