معاون علوم پزشکی گیلان با اشاره به اهمیت اصلاح سبک زندگی برای پیشگیری از بروز پوکی استخوان، گفت: شیوع استئوپروز و بروز شکستگی ناشی از آن در کشور و گیلان رو به افزایش است.

افزایش شیوع پوکی استخوان و بروز شکستگی ناشی از آن در گیلان

کلانشهر: دکتر آبتین حیدرزاده با بیان اینکه با افزایش جمعیت افراد مسن در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران و به ویژه استان گیلان، شیوع استئوپروز و بروز شکستگی ناشی از آن رو به افزایش است اظهار کرد: شعار امسال روز جهانی پوکی استخوان(۲۰ اکتبر) با توجه به اهمیت تشخیص زودهنگام در پیشگیری از عوارض این بیماری همانند سال گذشته »مهار پوکی استخوان با تشخیص به موقع» است.

 

وی افزود: مطالعات نشان می دهد از هر سه زن بالای ۵۰ سال، یک نفر و از هر پنج مرد بالای ۵۰ سال یک نفر، شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می کند که همین امر با تحمیل هزینه های بالایی بر جامعه و افراد باعث ایجاد چالش در سلامت عمومی می شود؛ به ویژه اینکه اکثر بیماران مبتلا به پوکی استخوان تحت درمان قرار نمی گیرند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، شکستگی را مهمترین عارضه پوکی استخوان در سنین بالا برشمرد و گفت: شکستگی ناشی از پوکی استخوان با صدمات ناچیز مانند افتادن از حالت ایستاده هم رخ می دهد و شکستگی مهره ای می تواند بدون افتادن یا آسیب خاص، حتی طی فعالیت های معمول روزانه اتفاق بیفتد.

 

حیدرزاده، با بیان اینکه شکستگی های مرتبط با پوکی استخوان اغلب منجر به درد، ناتوانی و کاهش کیفیت زندگی می شوند ادامه داد: تشخیص به موقع پوکی استخوان از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ به طوری که اگر در صورت صلاحدید پزشک با درمان و پیگیری دستورات درمانی همراه باشد می تواند موجب کاهش احتمال شکستگی، کاهش هزینه های اقتصادی خانواده و سیستم بهداشتی، کاهش احتمال وابستگی و از بین رفتن استقلال فرد و همچنین کاهش مرگ و میر در افراد در معرض خطر شود.

 

وی افزود: انجام معاینه بالینی و گرفتن شرح حال و بررسی عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان در تمامی بانوان ۵۰ بالای سال و مردان بالای ۷۰ سال توصیه می شود.

 

معاون علوم پزشکی گیلان، با اشاره به اهمیت اصلاح سبک زندگی در پیشگیری از بروز پوکی استخوان، عنوان کرد: با اصلاح سبک زندگی از بروز پوکی استخوان می توان پیشگیری و یا در صورت ابتلا، عوارض آن از جمله شکستگی را کنترل کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: اقداماتی نظیر داشتن تغذیه مناسب و انجام مداوم ورزش به حفظ قدرت استخوانی و جلوگیری از شکستگی های آینده می انجامد و در صورت تجویز پزشک، مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین دی می تواند به بهبود وضعیت استخوان ها کمک کند. همچنین برای کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان و از بین بردن خطرات بالقوه مواجهه با شکستگی لازم است از مصرف سیگار اجتناب کرد.

 

حیدرزاده یادآور شد: سبک زندگی «استخوان سالم» علاوه بر افراد مبتلا به کاهش توده استخوانی و بیماران مبتلا به پوکی استخوان بلکه برای همه افراد، مهم است.

نظر شما:

security code