گامی در جهت آسودگی شهروندان درگیر بیماری؛

نوبت دهی تلفنی و اینترنتی تامین اجتماعی و دانشگاه علوم پزشکی گیلان


۱۴۰۰/۰۸/۱۷ - ۱۷:۵۸ | کد خبر: ۱۶۵۲۱ چاپ
نوبت دهی تلفنی و اینترنتی تامین اجتماعی و دانشگاه علوم پزشکی گیلان

اختصاصی کلانشهر/ خبرهای خوب کلانشهر:حضور سحرگاهی و گاه شبانه در مرکز درمانی،چند ساعت معطلی و دفترچه بیمه‌ و برگه‌های انباشته شده روی هم و درگیری‌های لفظی و فیزیکی شهروندان و مسئولان مرکز درمانی با یکدیگر بر سر نوبت. موارد برشمرده تصویری آشنا برای بسیاری از ساکنان گیلان طی سال‌های گذشته بود.افرادی که به یکی از مراکز درمانی تامین اجتماعی یا علوم پزشکی گیلان مراجعه می‌کردند ناگزیر به تحمل فرایندی طاقت فرسا برای ویزیت توسط پزشکان متخصص و با نرخ پایین‌تر از بخش خصوصی بودند.

تمام این مشکلات به دلیل حضوری بودن فرایند اخذ نوبت ویزیت در مراکز دولتی و بیمه‌ای تامین اجتماعی بود. اما از چند سال گذشته فرایند نوبت گیری تلفنی و پس از آن نوبت اینترنتی (در این نشانی https://nobatdgilan.tamin.ir) و اپلیکیشن موبایل از سوی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان گیلان به سرانجام خوبی رسید تا جایی که در حال حاضر در 11شهر گیلان که سازمان تامین اجتماعی صاحب بیمارستان یا کلینیک درمانی است صفر تا 100پذیرش و تعیین روز و ساعت ویزیت به صورت تلفنی یا اینترنتی ممکن شده است.شهروندان با صرف دقایقی وقت و با در اختیار داشتن کد ملی خود می‌توانند با تلفن یا موبایل خود از پزشکان عمومی یا متخصص و دندانپزشک برای زمان دلخواه وقت رزرو کنند و با اطلاعاتی که در اختیارشان قرار می‌گیرد در ساعت مشخص و نه ساعت‌ها قبل از شروع ویزیت، در مرکز تامین اجتماعی حضور پیدا کنند.

دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم در کنار دو کلینیک تخصصی و فوت تخصصی بعثت و رازی،از مدتی قبل در 16مرکز بیمارستانی خود هم درمانگاه‌هایی با حضور پزشکان متخصص دایر کرده است. طی یک سال گذشته فرایند اخذ نوبت ویزیت به صورت تلفنی در این بیمارستان‌ها استارت زده شد و در سه ماه گذشته سایت اینترنتی و نوبت دهی تلفنی مراکز درمانی دولتی علوم پزشکی در گیلان به ثبات و نتایج خوبی رسیده است. در حال حاضر ساکنان مناطق روستایی و شهری در سراسر گیلان می‌توانند با استفاده از تلفن 4401-013 و مراجعه به سایت (https://nobat.gums.ac.ir) در ساعت و زمان دلخواه از متخصصان مستقر در درمانگاه‌های بیمارستان یا دو کلینیک تخصصی رازی و بعثت نوبت ویزیت خود را ثبت کنند.

امکان حضور برنامه ریزی شده در مراکز بیمه‌ای و دولتی برای شهروندان درگیر بیماری هم از نظر بعد مسافت و اقتصادی رضایت بخش است و هم بار روانی تحمل درد را برایشان آسان‌تر می‌کند.

این امیدواری وجود دارد که با گذشت زمان مشکلاتی مانند حضور به موقع پزشک متخصص در مرکز و یا انجام انواع گرافی و سی تی اسکن و تمام مواردی که به فرایند مراقبت قبل از بیماری یا پیشگیری کمک می‌کند هم در این مراکز برطرف شود.