کشف بقایای یک کشتی ۴۸متری در آستانه اشرفیه


۱۴۰۰/۰۸/۱۹ - ۱۹:۱۳ | کد خبر: ۱۶۵۶۰ چاپ

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از کشف یک فروند کشتی در روستای انبارسر شهرستان آستانه اشرفیه خبر داد.

کشف بقایای یک کشتی ۴۸متری در آستانه اشرفیه

کلانشهر: معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: بر اساس گزارش دهیاری روستای انبارسر به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آستانه اشرفیه مبنی بر مشاهده بخش‌هایی از لاشه یک کشتی قدیمی، پس از بررسی‌های کارشناسی، بقایای یک فروند کشتی به طول ۴۸متر در فاصله ۳۰۰متری از ساحل دریا کشف شد.

 

ولی جهانی افزود: نظریه کارشناسان در بررسی‌های اولیه حاکی از این است که حرکت این کشتی از مبدأ روسیه به سمت گیلان و پهلوگیری اش در این منطقه است که به علت نامشخصی، این کشتی دیگر مورد استفاده قرار نگرفته است.

 

وی گفت: بخش عمده‌ای از این کشتی در حال حاضر زیر ماسه مدفون شده و برای دستیابی به اطلاعات دقیق‌تر نیاز به انجام بررسی‌های کارشناسی بیشتر است.

 

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان افزود: با به دست آوردن مشخصات آن و مقایسه‌ی اطلاعات آن با سایر کشتی‌های کشف شده در ساحل دریای خزر، می‌توان قدمت این کشتی را مرتبط با اواخر دوره صفوی و اوایل دوره قاجار در نظر گرفت، هر چند که صحت و دقت این نظریه تا حدود زیادی به مطالعات آزمایشگاهی و کاوش‌های دقیق باستان‌شناسی بستگی دارد.

 

ولی جهانی گفت: تا کنون بقایای ۴فروند کشتی در سواحل شهرستان‌های رودسر تا آستارا مورد شناسایی قرار گرفته که در خصوص نحوه نگهداری و حفاظت از این کشتی‌ها، برابر تفاهم‌نامه منعقد شده بین اداره‌کل بنادر و کشتیرانی با پژوهشکده باستان‌شناسی کشور، رایزنی‌هایی انجام شده که تعیین تکلیف نهایی این کشتی‌ها در دستورکار قرار خواهد گرفت.