بازگشت ۳.۵ میلیارد دلار از منابع مسدود ایران به کشور/بازار ارزی واکنش مثبت نشان می دهد؟

کلانشهر: علی نادری مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در توییتی اعلام کرد که کمتر از ۱۰۰ روز پس از آغاز دولت سیزدهم، اخیرا بیش از سه و نیم میلیارد دلار از منابع مسدود ایران در یکی از کشورها در دسترس قرار گرفته است.

نادری در ادامه نوشته که بخش قابل توجهی از این منابع در حال ورود به چرخه تجاری کشور است.

به گزارش کلانشهر بعد از از فروردین سال ۱۳۹۸ که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در اقدامی عجیب از توافق برجام خارج شد،تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران آغاز شد. به گونه‌ای که شرایط زندگی هرروز برای مردم دشوارتر شد. طی یک سال گذشته هم در فضای اقتصاد ایران یکی از دلایل افزایش قیمت دلار که تا مرز 30 هزار تومان هم رفت مسدود بودن منابع ارزی ایران در کشورهای مختلف جهان عنوان شده است. این منابع عمدتا از محل فروش نفت تا صادرات غیر نفتی را شامل می‌شود.

هر چند درباره میزان منابع مسدود شده بعد از تحریم های بین المللی علیه ایران اطلاع دقیقی در دست نیست. اما عمدتا تحلیلگران از از 50 تا 100 میلیارد دلار سخن به میان می‌آورند.

بازار متزلزل ارزی ایران همواره نسبت به خبر آزادسازی منابع ایران واکنش مثبتی نشان می‌دهد و قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند.

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا بازار ارزی نسبت به این خبر واکنش لازم را نشان می‌دهد. و اینکه شاهد آزادسازی باقی منابع مسدود شده ایران از کشورهای مختلف از جمله هند، عراق، چین، کره جنوبی و ژاپن خواهیم بود؟ موضوعی که می‌تواند نفسی تازه به کالبد اقتصاد بی رمق شده‌ی ایران بدهد.

نظر شما:

security code