چرا پاییز گیلان با سیل گره خورده است؟


۱۴۰۰/۰۸/۲۲ - ۱۸:۴۰ | کد خبر: ۱۶۶۳۵ چاپ
چرا پاییز گیلان با سیل گره خورده است؟

کلانشهر: بارش باران و برف که در گذشته موجب خوشحالی مردم گیلان می‌شد چند سالی است که به دلیل نبود مدیریت‌های مناسب به قصه‌ای پرغصه تبدیل شده است.

در چند سال اخیر نبود مدیریت مناسب در هنگام بروز بحران‌ها به ویژه بارش باران و برف سبب شده تا مردم دیار میرزا دیگر لذتی از این نعمت‌های الهی نبرده و با هر بار شنیدن شروع بارش‌ها بیشتر دل نگران آسیب‌ها و خسارت‌های باشند که متحمل می‌شوند.

 

عدم توجه به اجرای طرح‌های آبخیزداری، جمع آوری روان آب‌ها، لایروبی به موقع و مناسب، برداشت‌های غیر مجاز و بی رویه، عدم رعایت حریم رودخانه‌ها، نداشتن برنامه مناسب و عدم هماهنگی بین دستگاهی در زمان بروز بحران سبب شده تا هر از چندگاهی با یک بارش شاهد آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه، جاری شدن سیل و خسارت در استان گیلان باشیم.

 

وعده‌های بی عمل مسئولان

زهرا یکی از ساکنان روستای باقلاکش شهرستان صومعه‌سرا است که در دو روز گذشته بر اثر بارش شدید باران و طغیان رودخانه این روستان خانه‌اش دچار آبگرفتگی شده است. وی با اشاره هر سال با شروع فصل سرما و بارش‌ها ما با همین مشکل درگیر هسیتم.

 

وی با گلایه از مسئولان شهرستان، گفت: در همه این سال‌ها مسئولان قول حل این مشکل را داده‌اند اما باز که بار شروع می‌شود ما شاهد طغیان رودخانه و جاری شدن سیل و زیر آب رفتن وسایل و اسباب زندگیمان هستیم.

 

این شهروند صومعه سرایی با بیان اینکه اینکه دیگر از این وضعیت خسته شده‌ایم، افزود: تو را به خدا از مسئولان بخواهیم برای یک بار هم که شده این مشکل را حل کنند. چرا باید با هر بار باران و برف ما نگرانی از بین رفتن همه سرمایه‌های زندگیمان باشیم.

از روزهای ابتدایی هفته گذشته اداره کل هواشناسی گیلان با صدور اخطاریه از ورود سامانه بارشی و سرد به منطقه خبر داد و در اطلاعیه خود از شدت بارش‌ها از اواخر وقت روز چهارشنبه تا ظهر روز جمعه هشدار داد و از همه دستگاه‌های متولی و خدماتی خواست تا تمهیدات لازم برای مقابله با بحران و حوادث احتمالی را پیش بینی کنند. اما این اخطاریه و صدور هشدار سطح نارنجی هم سبب نشد تا شاهد خسارتهای ناشی از جاری شدن سیل در برخی از مناطق استان گیلان نباشیم.