تلاش برای تغییر باور دانش آموزان؛ «گل» اعتیادآور است

کلانشهر: هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی از ۲۲ تا ۲۸ آبان ماه در مدارس کشور برگزار می‌شود. «خودمراقبتی در برابر آسیب‌های اجتماعی در دوره شیوع بیماری کرونا» به عنوان شعار این هفته انتخاب شده است. مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برخی آسیب‌های پیرامون نوجوانان مانند اعتیاد گفت: متاسفانه این باور نادرست در بین نوجوانان و جوانان، ترویج شده است که «گل»، اعتیادآور نیست.

مسعود شکوهی در پاسخ به اینکه «سن مصرف مواد مخدر در کشور کاهش و نوع مواد مخدر مورد استفاده تغییر کرده است، به گونه ای که بسیاری نوجوانان و جوانان ماده مخدری چون "گل" را جزو اعتیادآورها نمی دانند، برای آگاهی دادن به آنها چه اقداماتی انجام شده است؟» گفت: درباره گزاره‌هایی چون «پایین آمدن سن خطرپذیری و اعتیاد» باید گفت که شواهد سامانه‌های آموزش و پرورش نشان می‌دهد فراوانی گرایش‌های مخاطره‌آمیز در سنین پایین، به اندازه‌ای نیست که بتوانیم با اطمینان و قاطعیت، چنین نتیجه‌ای بگیریم.

شکوهی افزود: در مورد "گل"، نگرانی که اشاره کردید، صحیح است. متاسفانه این باور نادرست در بین نوجوانان و جوانان، ترویج شده است که «گل»، اعتیادآور نیست. ما تلاش می کنیم از طریق پویش‌های مختلف آموزشی ترویجی، در این زمینه به دانش‌آموزان، مدارس و خانواده‌ها، آگاه سازی و هشدار بدهیم. رسانه‌ها هم می‌توانند به آموزش و پرورش در این زمینه بسیار کمک کنند.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به اینکه « طبق گزارش های اعلامی وزارتخانه، خشونت و خودکشی در صدر رفتارهای پرخطر برای دانش‌آموزان قرار دارند، برای کاهش این موارد چه برنامه‌هایی طراحی و اجرا شده یا در حال اجرا هستند؟» گفت: همانطور که اشاره کردم، برنامه‌های مختلف پیشگیرانه در سه محور آموزشی، ترویجی و مراقبتی برای دانش‌آموزان اجرا می شود؛ به طوری که ما همه راهکارهای شناخته شده پیشگیرانه را در مدارس اجرا می‌کنیم. هم به دانش‌آموزان، خانواده‌ها و مدارس، مهارت‌های پیشگیرانه را آموزش می‌دهیم، هم آنها را در مورد خطراتی که کودکان و نوجوانان را تهدید می‌کند آگاه می کنیم.

شکوهی افزود: علاوه بر این برنامه‌های فرهنگی مانند جشنواره و نمایشگاه‌ها را برای ایشان برگزار و ظرفیت همیاری‌های دانش‌آموزان، مدارس، خانواده‌ها و ذینفعان محلی استفاده می‌کنیم. در کنار این اقدامات، طی یک فرایند منظم، دانش‌آموزان درمعرض خطر و آسیب‌دیده را شناسایی و خدمات مورد نیاز برای درمان و مددکاری اجتماعی را به آنها ارائه می‌کنیم.