به سرپرستی عضو هیات علمی دانشگاه گیلان؛

ماهی جدید کشف شده به نام علی دایی ثبت جهانی شد


۱۴۰۰/۰۸/۲۳ - ۲۳:۳۲ | کد خبر: ۱۶۶۵۷ چاپ

یک تیم تحقیقاتی ایرانی و آلمانی به سرپرستی عضو هیات علمی دانشگاه گیلان موفق شد گونه جدید ماهی را کشف و ثبت جهانی کند

ماهی جدید کشف شده به نام علی دایی ثبت جهانی شد

کلانشهر: در این گزارش آمده است: نتایج هشت سال تحقیقات مستمر یک گروه تحقیقاتی بین المللی متشکل از محققین ایرانی و آلمانی بر روی ماهیان خانواده سیسوریده در حوضه آبریز رودخانه ­های دجله و فرات در کشورهای ایران، ترکیه، سوریه و عراق در قالب یک مقاله با کشف گونه ­های ناشناخته از این خانواده منتشر شد.

 دکتر سیدحامد موسوی­ ثابت عضو هیات علمی گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان به عنوان سرپرست این تحقیق مشترک اعلام نمود این کار با همکاری دکتر سهیل ایگدری عضو هیات علمی گروه شیلات دانشگاه تهران، دکتر صابر وطن­دوست عضو هیات علمی گروه شیلات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل و دکتر یورگ فرایهوف ماهی ­شناس موزه تاریخ­ طبیعی برلین انجام شد و ماهیان ناشناخته از این خانواده در ایران برای اولین ­بار به جهان علم معرفی شدند.

با عنایت به پراکنش این ماهیان در رودخانه­ های استانهای غربی و جنوب­ غربی کشور، نام علمی یک گونه از این ماهیان که در رودخانه سیمره زیست می کند، به پاس فعالیتهای انسان دوستانه و میهن پرستانه فوتبالیست و مربی پرآوازه کشورمان بعد از زلزله کرمانشاه به افتخاروی کتفیش علی­ دایی (Glyptothorax alidaeii) نامگذاری شد. مقاله حاصل از این تحقیق در یکی از معتبرترین مجلات جانور­شناسی جهان (Zootaxa) اخیرا به انتشار رسیده است.


دکتر موسوی ثابت افزود: نامگذاری گونه های جدید در راستای احترام به مفاخر و بزرگان امری مرسوم در علوم زیستی می باشد، بطوری که در ایران برخی ماهیان بومی توسط کاشفان بنام فردوسی، حافظ، سعدی، شیخ بهایی، رئیسعلی دلواری، امیرکبیر، محیطبان شهید سعید پرهام، و ... نامگذاری شده اند. البته این اولین بار نیست که نام علمی یک گونه جانوری به افتخار یک ورزشکار نامگذاری می شود، بطوری که در سال 2019، پروفسور شرف متخصص مورچه شناسی مصری از دانشگاه ملک سعود عربستان مورچه ای را از منطقه مرزی کشورهای یمن و عمان کشف کرد و بدلیل سخت­کوشی و ظاهر آن به افتخار محمد صلاح فوتبالیست مصری، بنام "مرانوپلوس موصلاحی" (Meranoplus mosalahi) نامگذاری نمود.

دکتر موسوی ثابت تصریح کرد ما با افتخار این گنجینه را از دل رودخانه بخشنده سیمره و از طرف تمام مردم ایران و بخصوص هموطنان غیور کرمانشاهی، به پاس تلاش های علی دایی در بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه به نام ایشان جاودان نمودیم.