مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان عنوان کرد:

گیلان پایلوت اجرای طرح «جایگزینی اقتصاد گردشگری با اقتصاد نفتی»


۱۳۹۷/۰۹/۱۹ - ۱۳:۳۳ | کد خبر: ۱۶۷ چاپ
گیلان پایلوت اجرای طرح «جایگزینی اقتصاد گردشگری با اقتصاد نفتی»

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، با بیان اینکه در سطح کشور سند ملی گردشگری نداریم، گفت: طرح «جایگزینی اقتصاد گردشگری با اقتصاد نفتی» را به صورت پایلوت طی سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در گیلان اجرایی می کنیم.

به گزرش کلانشهر و به نقل از ایسنا، شهرود امیرانتخابی با بیان اینکه در اسناد بالادستی کشور کمتر به جایگاه و سهم صنعت گردشگری پرداخته شده است، اظهار کرد: پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و برای نخستین بار بعد از انقلاب کلیه مسئولان نظام بر اهمیت و اولویت صنعت گردشگری در راستای توسعه پایدار کشور تاکید کردند.

وی گردشگری را محور اصلی توسعه استان گیلان دانست و افزود: سهم گیلان از درآمد بخش گردشگری بیش از 30 درصد از تولید ناخالص استان است لذا در نظر داریم طی دو سال آینده این سهم را به بیش از 40 درصد برسانیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، با بیان اینکه توسعه زیرساخت ها از جمله شروط لازم، اما ناکافی برای توسعه گردشگری است، تصریح کرد: وضعیت گیلان از حیث زیرساختی نسبت به سایر استان ها مناسب تر است و در حال حاضر بیش از 2 هزار و 84 تاسیسات گردشگری داریم و بیش از 135 طرح بخش خصوصی در حوزه تاسیسات گردشگری در حال اجراست. همچنین پروژه های بوم گردی در روستاها در دستور کار قرار دارد که طی هشت ماهه امسال با 513 فقره موافقت و 49 پروانه بهره برداری موقت در سطح استان صادر شده است.

این مقام مسئول، با اشاره به اجرای طرح بوم گردی برای نخستین بار در گیلان، اضافه کرد: چالش های پیش رو در کارگروه های شهرستانی رفع موانع تولید و اشتغال بررسی می شود.

وی با اشاره به تصویب طرح مناطق نمونه گردشگری در سال 84، یادآور شد: مناطق نمونه گردشگری طرح خوبی بود، اما امکان سنجی مناسبی نداشت. در استان گیلان 79 منطقه نمونه گردشگری داریم، اما بیشتر این مناطق جزو مستثنیات است یا مشکل منابع طبیعی و زیست محیطی دارد که سرمایه گذار را دچار مشکل می کند و عملا امکان سرمایه گذاری وجود ندارد لذا این مصوبه مجددا باید به هیئت وزیران ارجاع داده شود و تفویض اختیار استانی جهت تسهیل سرمایه گذاری صورت گیرد.

امیرانتخابی، با بیان اینکه تاکنون در حوزه گردشگری سیاستگذاری مناسبی نداشته ایم، گفت: در سطح کشور سند ملی گردشگری نداریم لذا در نظر داریم طرح «جایگزینی اقتصاد گردشگری با اقتصاد نفتی» را به صورت پایلوت طی سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در گیلان اجرایی کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، صنعت گردشگری دریایی را غیر ارزآور و غیر اشتغالزا دانست و عنوان کرد: گردشگری دریایی مزیت گردشگری گیلان نیست و نمی تواند گردشگر خارجی جذب کند. سرمایه گذاری در این بخش موجب رونق گردشگری داخلی خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم ثبت جهانی بناهای تاریخی گیلان، خاطرنشان کرد: اگر ماسوله یا جنگل های هیرکانی در کریدور آثار جهانی قرار گیرد، می توانیم به گردشگری فرهنگی که ماهیت گردشگری ماست، رونق ببخشیم.

این مقام مسول ادامه داد: بعد از انقلاب حدود 5 میلیون گردشگر فرهنگی داشتیم که برای دیدن آثار تاریخی و هویتی به ایران سفر می کنند لذا باید مزیت های گردشگری فرهنگی گیلان را با ثبت جهانی آثار معرفی کنیم.

امیرانتخابی، پرداخت عوارض تغییر کاربردی و مالیات بر ارزش افزوده را از جمله مشکلات فعالان حوزه گردشگری دانست و اضافه کرد: رئیس سازمان گردشگری، صنایع دستی و گردشگری به دنبال اعمال معافیت است. مقوله لغو روادید برای کشورهای هدف گردشگری نیز در دستور کار قرار دارد.

وی از ثبت جهانی مهارت سنتی نوغانداری و ابریشم کشی گیلان در آینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد: این فعالیت در دو شهرستان لنگرود(به صورت موزه تخصصی) و لاهیجان(موزه) به ثبت خواهد رسید و در حال حاضر مرمت بناهای مربوط به این حوزه را دنبال می کنیم.