با تزریق این خون دیگر آلزایمر نمی گیرید


۱۴۰۰/۰۸/۲۶ - ۰۹:۴۰ | کد خبر: ۱۶۷۱۵ چاپ

علت دقیق ابتلا به آلزایمر به طور کامل شناخته شده نیست اگرچه وراثت،‌چاقی و بیماری های قلبی و عروقی تاکنون از علل بیماری عنوان شده اند اما نمی توان با اطمینان از این عوامل صحبت کرد

با تزریق این خون دیگر آلزایمر نمی گیرید

کلانشهر-آخرین مطالعات انجام شده دانمشمندان نشان میدهد که می توانیم با تزریق خون دوندگان با بیماری آلزایمر مبارزه کنیم.
به گزارش ساینس،‌ محققان بر این باورند که خون دوندگان به دلیل ترشح مواد شیمیایی مغزی برای مغز انسان می تواند با بیماری زوال عقل مبارزه کرده و به مغز قدرت بیشتری دهد.
انتقال خون از دوندگان می تواند درمان پیشگیرانه ای برای کاهش سرعت ابتلا به بیماری آلزایمر باشد. به عبارتی خون دوندگان مواد مغذی که دارای قابلیت جوان سازی ومحافظتی بر مغز دارند را بوجود می آورد از این رو می توان گفت افرادی که مرتب ورزش می کنند کمتر به آلزایمر مبتلا می شوند.
اکنون پزشکان با انجام یک کارآزمایی بالینی با مسئولیت دانشگاه نروژ به بدن ۶۰ تن خون سالم دوندگان را تزریق کرده اند.

هم اکنون بیماری آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل میان ۸۵۰۰۰۰ نفر در بریتانیاست و احتمال می رود تا دو دهه آینده به۱,۵  میلیون نفر نیز افزایش یابد.
علت دقیق ابتلا به آلزایمر به طور کامل شناخته شده نیست اگرچه وراثت،‌چاقی و بیماری های قلبی و عروقی تاکنون از علل بیماری عنوان شده اند اما نمی توان با اطمینان از این عوامل صحبت کرد اما ورزش منظم و تناسب اندام قلبی و تنفسی می تواند خطر ابتلا و پیشرفت بیماری را کاهش دهد.
اکنون نظریه ای وجود دارد که نشان میدهد ورزش باعث تغییرات شیمیایی پیچیده در خون می شود که بر مغز تأثیر می گذارد و تغییرات مرتبط با سن و بیماری مربوط با آلزایمر را خنثی می کند.

ورزش و زوال عقل

محققان سطح ۱۷۶۶۲ مولکول خون را قبل و بعد از ده دقیقه ورزش اندازه گیری کردند و دریافتند که تغییرات خاصی در بیش از نیمی از موارد رخ داده است.برخی از ترکیبات افزایش یافته، در حالی که برخی دیگر کاهش  داشته اند. مولکول ها در بسیاری از نواحی مختلف، از سیستم ایمنی و اشتها، تا ترمیم بافت و التهاب درگیر بودند. پزشکان تغییرات مولکولی پس از ورزش را به عنوان یک "سمفونی" توصیف کردند که می تواند در زوال عقل مفید باشد. ایده پشت درمان جدید این است که می توان تغییرات مشابهی در مغز افراد مبتلا به زوال عقل در مراحل اولیه از طریق خون تزریق شده افراد جوان بوجود آورد که به فرد کمک می کند مغزی قوی تر مقابل آلزایمر داشته باشد.

کاهش سرعت بیماری آلزایمر

انتقال خون از دوندگان می تواند یک درمان پیشگامانه برای کاهش سرعت بیماری آلزایمر باشد.
در این کارآزمایی، به بیماران ۵۰ تا ۷۵ ساله مبتلا به اختلال شناختی خفیف یا آلزایمر اولیه، به مدت ۱۲ ماه، ماهیانه ۲۰۰ میلی لیتر خون تزریق می شود.خون از ۳۰ داوطلب ۱۸ تا ۴۰ ساله گرفته می شود که تا حد خستگی روی تردمیل می دوند و در طی چهار هفته آینده نمونه خون می گیرند.خون برای جلوگیری از آلودگی پردازش می شود.

بیماران به مدت پنج سال تحت نظر خواهند بود و حجم مغز، جریان خون و نشانگرهای بیماری آنها اندازه گیری می شود.
"جیمز رو"، استاد عصب‌شناسی شناختی در دانشگاه کمبریج، درباره این کارآزمایی اظهار داشت: "این یک ایده بسیار جالب است. ما می دانیم که ورزش کردن خطر را کاهش می دهد. ما با علاقه منتظر نتایج هستیم، و در عین حال، کسانی از ما که می توانند، باید بیشتر ورزش کنند، زیرا می دانیم که این راهی است که همه ما می توانیم خطرابتلا به آلزایمر را کاهش دهیم."

نظر شما:

security code