پس از واگذاری،دستگاه ها را فروختند و سوله ها را تخریب کردند؛

احکام قضایی در انتظار مسببان تغییرکاربری کارخانه قدیمی چای لاهیجان


۱۴۰۰/۰۸/۲۶ - ۲۰:۴۳ | کد خبر: ۱۶۷۴۱ چاپ

عدم برگزاری مزایده برای فروش کارخانه، واریز وجه حاصل از فروش به حساب‌های شخصی اعضای وقت تعاونی چایکاران، تخریب و تغییر کاربری از جمله تخلفات این پرونده است که دستگاه قضا آن را پیگیری خواهد کرد

احکام قضایی در انتظار مسببان تغییرکاربری کارخانه قدیمی چای لاهیجان
کلانشهر- پرونده کارخانه چای فجر لاهیجان که قرار بود اواسط دهه ۸۰ توسط بخش خصوصی دوباره راه‌اندازی شود، هم اینک سرنوشت آن با ورود دستگاه قضا برای تعیین تکلیف و برخورد با مسببان تخریب و تغییرکاربری وارد مرحله ای تازه شد.

کارخانه چای فجر لاهیجان یکی از کارخانه های دولتی قدیمی و معروف این استان است که قرار بود در سال ۸۲ بر اساس مصوبه هیات وزیران به بخش خصوصی واگذار شود و در سال ۸۳ به تعاونی چایکاران واگذار شد.

یکی از شروط این واگذاری، عدم تغییرکاربری این کارخانه و حفظ فعالیت آن در حوزه فرآوری چای بود. با این حال در سال ۸۶ کارخانه به قیمت ۲۲ میلیارد ریال فروخته شد اما در سال ۹۲ این کارخانه تخریب و کاربری آن نیز تغییر داده شد.

مسئولان دستگاه قضای استان گیلان در تازه‌ترین اتفاق روز گذشته(سه شنبه) ضمن بازدید از این کارخانه تخریب شده، اعلام کردند که با مسببان و مدیرانی که باعث تخریب و همچنین باعث تغییر کاربری آن شده اند، برخورد خواهد شد.

این بازدید با حضور حمزه خلیلی ریاست دادگستری کل گیلان، احمد آقایی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و برخی مسئولان استانی و شهرستان همراه بود تا ابعاد مختلف سرنوشت کارخانه فجر لاهیجان بررسی شود.

عدم برگزاری مزایده برای فروش کارخانه، واریز وجه حاصل از فروش به حساب‌های شخصی اعضای وقت تعاونی چایکاران، تخریب و تغییر کاربری از جمله تخلفات این پرونده است که دستگاه قضا آن را پیگیری خواهد کرد.

برخورد قاطع با مدیران متخلف

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان ضمن بازدید از کارخانه تخریب شده چای فجر لاهیجان اظهار داشت: این کارخانه که به شرکت سهامی خاص واگذار شده بود، قرار بود که با حفظ کاربری به فرد دیگری منتقل شود که این وعده محقق نشده است و پس از واگذاری، تمام دستگاه‌های آن به فروش رفته و سوله های آن نیز تخریب شد.

احمد آقایی افزود: پرونده قضایی توسط دادستانی لاهیجان در این مورد تشکیل شده و در حال تکمیل است و مدیرانی که در روند واگذاری کارخانه اخلال ایجاد کرده و ترک فعل نموده اند، بازخواست خواهند شد.

به گزارش کلانشهر اولین کارخانه چای ایران، «کارخانه چای کشاورزی» بود که بعدها به فجر تغییر نام داد و بعدها این کارخانه دولتی به مالک خصوصی فروخته و در نهایت به ویرانه‌ای تبدیل شد.

چای یکی از محصولات استراتژیک و مهم در بخش باغبانی است و برگ چای تنها محصول باغبانی کشور است که به دلیل مصرف عام و روزمره جزو کالاهای اساسی کشور قرار گرفته است.

استان های گیلان و مازندران بیش از ۵۰ هزار خانوار چایکار و حدود ۲۸ هزار هکتار باغ چای دارد که حدود ۹۰ درصد باغ های چای در استان گیلان و ۱۰ درصد آن در استان مازندران واقع است که حاصل دسترنج این خانواراهف تولید سالانه ۳۰ هزار تن چای در کشور است.

با وجود مصرف سالانه ۱۰۰ هزار تن چای در ایران، هم اینک شاهد سرمایه گذاری مناسب در این صنعت و همچنین ورود سرمایه گذاران خارجی در صنعت چای کشور هستیم اما با این وجود شاهد تخریب، تعطیلی و تغییر کاربری کارخانه های بومی هستیم.

هم اینک نیز چایکاران گیلانی انتظار دارند که تعداد کارخانه‌های چای در این استان افزایش یابد و کارخانه هایی همچون فجر لاهیجان دوباره در چرخه تولید قرار گیرند تا هنگام مراجعه و تحویل برگ سبز چای دچار مشکل نشده و با افزایش کارحانه‌ها، چایکاران زودتر برگ سبز خود را تحویل دهند.

 

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری:

نظر شما:

security code