سوال از نمایندگان گیلانی امضا کننده یک طرح جنجالی؛

ممنوع شدن نگهداری از سگ و گربه مهم تر است یا حل مشکلات اقتصادی


۱۴۰۰/۰۸/۲۷ - ۱۹:۴۰ | کد خبر: ۱۶۷۷۶ چاپ

شمار زیادی از ساکنان لاهیجان و فومن و آستانه و صومعه سرا وقتی به مشکلات عدیده زندگی روزمره شان نگاه می‌کنند و شنونده چنین اخباری هستند از خود سوال می کنند که آیا اهم و مهم برای نمایندگانش گم نشده است؟

ممنوع شدن نگهداری از سگ و گربه مهم تر است یا حل مشکلات اقتصادی

اختصاصی کلانشهر-یک هفته قبل طرحی با عنوان «صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات خطرناک» با امضای 75نماینده در مجلس اعلام وصول شد.نام چهار تن از نمایندگان استان گیلان در میان امضاکنندگان به چشم می‌خورد.

کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا،رسول فرخی نماینده لاهیجان و سیاهکل،ابراهیم نجفی نماینده آستانه اشرفیه و کیاشهر و خلیل بهروزی فر نماینده فومن و شفت در زمره امضاکنندگانی قرار دارند که معتقدند باید واردات، تولید، تکثیر، پرورش، خرید و فروش، حمل‌ونقل و گردانیدن اعم از پیاده و یا با وسیله نقلیه و نگهداری حیوانات وحشی، نامتعارف، مضر و خطرناک،از قبیل:کروکودیل (تمساح)،لاک‌پشت، مار،سوسمار،گربه،موش،خرگوش،سگ و سایر حیوانات نجس‌العین و میمون ممنوع شود.

اگر این طرح به قانون تبدیل شود افرادی که از این عناوین سرپیچی کنند به جزای نقدی معادل ۱۰ تا ۳۰ برابر حداقل حقوق کارگری و نیز ضبط حیوان مربوطه اعلام کرده است.

همچنین در صورت حمل و گردانیدن حیوانات موضوع این قانون با وسایل نقلیه، علاوه بر مجازات نقدی مالک یا حامل حیوان، راننده خودرو نیز به جزای نقدی تعیین‌شده در این قانون محکوم و خودروی مربوطه نیز علاوه بر جریمه توسط پلیس به مدت سه‌ماه توقیف می‌شود.

در سومین ماده الحاقی این طرح شکایت از همسایه به‌دلیل نگهداری حیوانات هم آمده است.یعنی افراد می‌توانند از همسایه خود به‌دلیل نگهداری حیوانات خانگی شکایت کنند و دستگاه قضایی موظف است درصورت لزوم با حفظ هویت فرد شکایت کننده،موضوع را پیگیری کند.

همچین این لایحه در صدد وضع قانون برای مستاجران و مالکان و صاحبان بنگاه برای ممنوعیت نگهداری از حیوانات برشمرده است.

از آن روز تاکنون انتقادات زیادی نسبت به این طرح وارد شده است. طبیعتا کمتر کسی با حیوانات خطرناک این لیست مشکلی دارد. سمت و سوی انتقادات به گنجاندن نام سگ و گربه و خرگوش در این لیست است.بویژه آنکه طی سال‌های گذشته در منازل هزاران تَن از شهروندان ایرانی حیوان خانگی دیده می‌شود.

سوالی که طی روزهای اخیر مطرح شده است این است که آیا یکی از خواسته‌های مردم ایران برخورد با سگ و گربه و صاحبان‌شان است یا حل مشکلات بنیادین اقتصادی و اجتماعی؟

بویژه این سوال از نمایندگان گیلانی طرح پرسیده می‌شود که در حوزه‌های انتخابیه شما،مشکلات بزرگتر از موضوع امضا شده مشاهده نکرده‌اید؟ درست است که نماینده مجلس،نماینده تمام مردم ایران است و قانون گذاری هم منطقه‌ای نیست اما شمار زیادی از ساکنان لاهیجان و فومن و آستانه و صومعه سرا وقتی به مشکلات عدیده زندگی روزمره شان نگاه می‌کنند و شنونده چنین اخباری هستند از خود سوال می کنند که آیا اهم و مهم برای نمایندگانش گم نشده است؟

وقتی اصلی ترین مشکل مردم این مناطق تامین معیشت حداقلی است اما نمایندگان منتخبشان سگ و گربه و لاک پشت را با عنوان خطرناک دسته بندی کرده و برای ممنوعیت خرید و نگهداری آنها قانون گذاری می‌کنند حسی جز ناامیدی بیشتر از شرایط موجود دامن‌شان را نمی‌گیرد.