درمان استرس در کلاس های خنده


۱۴۰۰/۰۸/۳۰ - ۰۹:۲۴ | کد خبر: ۱۶۸۲۶ چاپ

عمل فیزیکی خندیدن عضله گنبدی شکل زیر ریه ها  را برای بیرون راندن هوا از ریه ها فعال کرده و میزان ترشح اندورفین را در مغز افزایش می دهد

درمان استرس در کلاس های خنده

کلانشهر-خنده می تواند میزان اندورفین خون ما را افزایش داده و حس شادی و خوشحالی را در بدن افزایش دهد و استرس را کم کند.

 آخرین یافته ها روشن کرده است که خندیدن باعث باز شدن بیشتر ریه ها و پمپاژ بیشتر اکسیژن به دیافراگم می شود از این رو کالجی در برایتون انگلیس کلاس های خنده را برای کمک به مقابله با استرس راه اندازی کرده است.

راز خندیدن

"رابین دانبار"‌استاد علم تکامل در این باره گفت: عمل فیزیکی خندیدن عضله گنبدی شکل زیر ریه ها  را برای بیرون راندن هوا از ریه ها فعال کرده و میزان ترشح اندورفین را در مغز افزایش می دهد.


اندروفین باعث آرامش و شادی می شود و ترشح هورمون "کورتیزول " که هورمون استرس است را کاهش می دهد.

اندورفین همچنین به آزادسازی اکسید نیتریک کمک می کند، یک ماده شیمیایی که به شل شدن عضلات منقبض کمک می کند و اثرات کاهش استرس را افزایش می دهد. "اکسید نیتریک" رگ های خونی را نیز گشاد می کند، که ممکن است به توضیح اینکه چرا خنده فشار خون را کاهش می دهد کمک کند.
اما محققان می گویند دقیقاً نمی دانند چرا ممکن است خنده تا این حد تأثیر مثبت بر استرس داشته باشد.


پروفسور "سوفی اسکات"، عصب‌شناس کالج لندن می‌گوید احتمالاً شبکه‌ای کاملاً پیچیده از نواحی مغز درگیر خنده است. او می افزاید: «اما ما به وضوح می بینیم که هیپوتالاموس فعال شده است، که می دانیم در استرس نقش دارد.

هیپوتالاموس سیستم عصبی پاراسمپاتیک (مسئول پاسخ جنگ یا گریز ما) را کنترل می کند.
پروفسور" اسکات" می گوید: به محض اینکه مردم شروع به خندیدن می کنند، شاهد کاهش سطح هورمون جنگندگی آدرنالین هستیم.این تغییرات شیمیایی باعث می شود هنگام خندیدن - و پس از آن - آرام تر شویم.

دکتر" ناتالی ون در وال"، دانشیار دانشگاه توضیح می دهد که وقتی ماهیچه های صورت درگیر لبخند زدن و خندیدن هستند، بازخوردی به مغز ارسال شود سپس پیام رسان های شیمیایی - به عنوان مثال، سروتونین - آزاد شده  که می توانند خلق و خوی ما را بهبود بخشند.

کلاس خنده درمانی

در کلاس های خنده درمانی - که به نام یوگای خنده نیز شناخته می شود - شرکت کنندگان تمریناتی را انجام می دهند که باعث لبخند زدن آنها می شود، مانند گفتن کلماتی که شبیه به خنده است، مانند "ها ها ها ها". این ایده  انجام این کار تولید اندورفین ما را فعال کرده و باعث خنده واقعی می شود و درنهایت آرامش افزایش و استرس کاسته خواهد شد.