انجام کارِ خانه می تواند مانع زوال عقل شود


۱۴۰۰/۰۹/۰۲ - ۱۴:۱۷ | کد خبر: ۱۶۸۸۰ چاپ

می دانستیم که ورزش کردن تاثیر مثبتی برای مغز دارد اما این اولین باری است که روشن شده که انجام کارهای خانه و نظافت در این ارتباط موثر هستند

انجام کارِ خانه می تواند مانع زوال عقل شود
کلانشهر-بنا به آخرین ادعای محققان، انجام کار خانه و نظافت می تواند مانع از ابتلا به زوال عقل شود.
 متخصصان کانادایی بیان کردند که قعالیت شدید بدنی با افزایش حجم مغز در ارتباط است.
به عبارتی افراد مسن که وقت بیشتری را برای کارهای خانه صرف می کنند سلامت شناختی بالاتری دارند.
در این زمینه انجام کارهایی چون تمیز کردن، مرتب کردن، غبارروبی ، آشپزی ، خرید ، کارهای سنگین خانه، باغبانی، معمیرات منزل می تواند تمرینی برای تقویت شناختی مغز باشد.
بنا بر این تحقیقات از مزایای کارهای خانه برای افراد مسن تنظیم حجم مغز را به همراه خواهد داشت.
"نوآ کوباینسکی " محقق موسسه پزشکی تورنتو کانادا در این باره گفت: ما می دانستیم که ورزش کردن تاثیر مثبتی برای مغز دارد اما این اولین باری است که روشن شده که انجام کارهای خانه و نظافت در این ارتباط موثر هستند.شرکت کنندگان در این آزمایش بین رنج سنی ۶۵ تا ۸۵ مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آزمایش شگفت انگیز بود."
وی افزود: خرید کردن ؛ نظافت ، کارهای سنگین خانه ، غبارروبی و .. تمرکز مغز را برای انجام با هدف افزایش می دهند این کار سبب می شود تا مغز دست از تنبلی بردارد و حجمش افزایش یابد.بنا براین انجام چنین کارهایی ۳ مزیت برای بدن دارد اولاً ، سلامت قلب ارتباط تنگاتنگی با سلامت مغز دارد و ممکن است کارهای خانه تأثیر مشابهی با ورزش هوازی با شدت کم بر روی قلب و رگ های خونی داشته باشد.
ثانیاً ، برنامه ریزی و سازماندهی برای درگیرشدن در کارهای خانه ممکن است به مرور زمان ، حتی با افزایش سن ، باعث ایجاد ارتباطات عصبی جدید در مغز شود.
سرانجام، افراد مسن که بیشتر به کارهای خانه مشغول می شوند ممکن است زمان کمتری را در حالت بی تحرکی گذرانده باشند، که نشان می دهد با نتایج منفی سلامتی، از جمله سلامت مغز ضعیف ارتباط دارد.