تکمیل راه آهن رشت - آستارا یکی از مهم ترین قطعه های گمشده راه آهن جمهوری اسلامی ایران است و راه آهن آستارا، خط آهن سراسری کشور را به خطوط ریلی اروپا، کشورهای CIS و روسیه متصل می کند.

سازمان بنادر و دریانوردی بندر آستارا را تعطیل می کند/خطوط کشتیرانی مسیر خود را از بندر آستارا تغییر می دهند
کلانشهر- نماینده شهرستان آستارا در مجلس شورای اسلامی، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی با وجود فعال بودن منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا در حال تعطیل کردن این بندر است.

غلامرضا مرحبا، پس از پایان نشست مجمع نمایندگان سه استان شمالی کشور با رئیس جمهوری ایران، در گفت و گو با ایسنا به تشریح جزئیات این جلسه پرداخت و اظهار کرد: بندر آستارا یکی از استراتژیک ترین، خوش آتیه ترین و پرفرصت ترین بنادر ایرانی دریای کاسپین می باشد و این موضوع به ریاست جمهوری تبیین شد.

وی با بیان اینکه مشکلات مهم و ملی و بین‌المللی شهرستان از قبیل بندر، راه آهن و فاضلاب شهری به ریاست جمهور منتقل شد، ادامه داد: این بندر در نزدیک ترین فاصله به بنادر روسیه و جمهوری آذربایجان قرار دارد و فرصت های بسیار زیادی آن برای خدمت به منافع کشور وجود دارد.

وی ضمن انتقاد از خدمات سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه و رونق این بندر، افزود: سازمان بنادر و دریانوردی با وجود فعال بودن بندر آستارا، در حال تعطیل کردن آن است.

مرحبا با اشاره به اینکه چندین سال از زمانی که سازمان بنادر می بایست لایروبی بندر آستارا را به اتمام می رساند و به بهره بردار بخش خصوص واگذار می کرد، گذشته است، خاطرنشان کرد: متاسفانه این امر صورت نپذیرفته و این بندر دارای مشکلات زیادی است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر هم بسیاری از خطوط کشتیرانی مسیر خود را از این بندر به سایر بنادر تغییر می دهند و به همین دلیل لایروبی فوری بندر آستارا ضروری است.

نماینده آستارا در بخش دیگر سخنان خود، تکمیل راه آهن رشت - آستارا را یکی از مهم ترین قطعه های گمشده راه آهن جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: راه آهن آستارا، خط آهن سراسری کشور را به خطوط ریلی اروپا، کشورهای CIS و روسیه متصل می کند.

وی تاکید کرد: ما باید ۱۶۰ کیلومتر رشت تا آستارا را هر چه سریعتر به اتمام برسانیم.

وی اظهار کرد: راه آهن آستارا - آستارا به صورت BOT برای مدت ۲۵ سال به جمهوری آذربایجان واگذار شد و طبق تفاهم نامه قرار بود طرف آذری ۶۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایه گذاری کند.

وی توضیح داد: اما آذری ها حدود ۲۲ میلیون دلار هزینه کرده و ادعا می کنند که مبالغ دیگری را هم برای تکمیل تاسیسات راه آهن و ساخت سیلوی ذخیره غلات به ایران پرداخت کرده اند.

وی افزود: این ادعا در حال حاضر مورد تایید ایران قرار نگرفته و همین امر باعث شده جمهوری آذربایجان پرداخت باقی مانده مبلغ تعهد شده را منوط به تایید مبالغ فوق الذکر توسط ایران کند و از ریاست جمهوری و وزارتخانه های مرتبط انتظار داریم تا نسبت به تعیین تکلیف این موضوع مهم همت کنند.

غلامرضا مرحبا، در پایان به بحث دیگر این جلسه و جمع آوری فاضلاب و آب شرب که از دیگر معضلات آستارا می باشد، اشاره کرد و گفت: در آستارا شاهد تنش آبی و بحران فاضلاب هستیم و با توجه به اینکه سطح آب های زیرزمینی در این شهرستان بالا است و به همین دلیل شهر در فصل بارندگی دچار بحران فاضلاب می شود.

نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه به دلیل کمبود تاسیسات با مشکل تامین آب شرب در شهرستان نیز مواجه هستیم، اظهار کرد: تصفیه خانه و پروژه جمع آوری فاضلاب آستارا یک طرح ملی است اما با تزریق قطره چکانی بودجه ممکن است اتمام این پروژه دهه های متمادی به طول انجامد و امیدوارم با دستور ویژه رئیس جمهور بتوانیم این پروژه را هر چه سریعتر به اتمام برسانیم.