تاثیر مثبت قیمت برنج بر عدم تغییرکاربری شالیزارهای گیلان/شالیزار فقط مکان تولید برنج است،نه ساخت و ساز

کلانشهر- معاون امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گفت:افزایش قیمت برنج موجب شده است که برخی از شالیکاران از تغییرکاربری و نکاشت رها کردن شالیزار خود منصرف شوند.

رامین جعفری اظهار کرد: با نظارت‌هایی که در حال انجام است از روند افزایشی تغییرکابری اراضی شالیزاری و اراضی باغی استان جلوگیری شده است.

وی افزود:تغییرکاربری و نکاشت رهاکردن شالیزارها ممنوع است و در صورت مشاهده با صاحبان این اراضی برخورد می‌شود.

 جعفری ادامه داد:امسال افزایش قیمت برنج خود عامل مناسبی برای این بود که کشاورزان از فروش زمین‌شان منصرف شوند و کمتر کشاورزی حاضر می شود با این قیمت برنج، در شالیزار خود برنج نکارد.

 

رشت بیشترین و انزلی کمترین درخواست تغییرکاربری‌ها در گیلان 

وی با بیان اینکه تغییرکاربری در هیچ شهرستانی رو به افزایش نیست، خاطرنشان کرد: در مجموع بیشترین درخواست تغییرکاربری در استان گیلان در شهرستان رشت و کمترین درخواست در شهرستان انزلی اتفاق می‌افتد اما این بدان معنا نیست که کمترین تغییرکاربری  در انزلی رخ می‌دهد، ممکن است افرادی بدون درخواست هم قصد تغییرکاربری اراضی شان را داشته باشند که در صوررت مشاهده چنین تخلفاتی برخوردهای قانونی انجام خواهدشد.

معاون امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گفت:از ابتدای سالجاری تاکنون با هرگونه تخلف در این خصوص برخورد شده است و هر چقدر به پایان سال و تعطیلات نوروز که نزدیک شویم نظارت‌ها نیز تشدید خواهد یافت زیرا در روزهای تعطیل هموطنانمان با سفر به شمال و دیدن آب و هوای مناسب، کشاورزان را وسوسه می کنند که شالیزارشان را به آنها بفروشند تا برای خود خانه دومی به پا کنند، این درحالیست که شالیزار فقط مکانی برای تولید برنج است و اجازه هیچ گونه ساخت و سازی در آن داده نخواهد شد.

 وی افزود:نه تنها اجازه هیچ ساخت و سازی را در شالیزارها نخواهیم داد،بلکه حتی تغییرکاربری شالیزار از تولید برنج به کشت دیگر محصولات کشاورزی و باغی نیز ممنوع است.

 

خراب شدن هر شالیزار منجر به کاهش تولید برنج در کشور می‌شود

 

جعفری ادامه داد: هر زمین شالیزاری که خراب شود برای همیشه از چرخ تولید خارج می‌شود و چنین اقداماتی می‌‌تواند مساله امنیت غذایی کشور را تهدید کند.

 

معاون امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی اضافه کرد: هیچ گردشگری نباید کشاورزی استان را مورد تهدید قرار دهد و از کشاورزان خواسته می‌شود به دلیل نیازهای آنی به فکر فروش زمین نباشند و سعی کنند در حفاظت از اراضی و انتقال آن به فرزندان خود بیش از گذشته کوشا باشند.

 

آسیب‌های قیمت ارزان شالیزار

وی گفت:متاسفانه تفات قیمت زمین در دیگر استانها نسبت به قیمت شالیزار موجب شده است که به طور مثال یک تهرانی با فروش یک آپارتمان کوچک خود بتواند چند هکتار زمین در گیلان بخرد و تا زمانی که قیمت زمین‌های شالیزارها اینقدر با قیمت املاک در دیگر استان‌ها از جمله تهران فرق می‌کند شاهد خواهیم بود که وسوسه صاحبان خانه های دوم بر خواسته کشاورز برای حفظ زمین غلبه کند.

 

جعفری تصریح کرد: لازم است با کاهش هزینه تولید و ارایه تسهیلات کم بهره به کشاورزان هنگام نیاز پول کمک شود تا ناچار به فروش زمینشان در هیچ مرحله ای از زندگی خود نباشند.

نظر شما:

security code