این سرقت‌ها سبب خاموشی‌های طولانی مدت شده و فشار مضاعفی به مشترکان منطقه وارد می‌کند که این امر به طور حتم باعث نارضایتی مشترکان و همچنین افزایش کار نیروهای این شرکت می‌شود

سارقان 300میلیارد ریال از شرکت برق گیلان تجهیزات دزدیدند/آموزش افرادی برای جلوگیری از سرقت تجهیزات برق
کلانشهر- سرقت تجهیزات شبکه‌های توزیع برق از معضلات مهم و اساسی این صنعت بشمار می‌رود که این بزه اجتماعی، نه تنها به این صنعت زیربنایی به طور مستقیم آسیب‌  جدی می‌رساند بلکه به مشترکان خانگی و واحدهای صنعتی، تجاری و کشاورزی و به طور کلی جامعه نیز زیان‌های عمده‌ای وارد می‌سازد.

 بر اساس آمار و گزارش های شرکت توزیع برق گیلان، سال گذشته حدود ۲۰۰ میلیارد ریال تجهیزات برق  در این استان به سرقت رفت که از این مقدار، حدود ۸۰ میلیارد ریال مربوط به شهرستان رشت بود.

 همچنین طبق همین گزارش، در ۶ ماهه نخست سال جاری نیز با وجود اقدامات نظارتی و پیشگیرانه، ۷۲۰ فقره سرقت سیم در گیلان گزارش و ثبت شد که این سرقت‌ها  نزدیک به ۱۰۰ میلیارد ریال خسارت به تاسیسات شرکت در گیلان وارد کرد.

 این سرقت‌ها سبب خاموشی‌های طولانی مدت شده و فشار مضاعفی به مشترکان منطقه وارد می‌کند که این امر به طور حتم باعث نارضایتی مشترکان و همچنین افزایش کار نیروهای این شرکت می‌شود.

 این امر به خصوص در فصل تابستان که کشور با مشکل کمبود برق مواجه‌ است و به همین دلیل نیز شاهد چند ساعت خاموشی در طول شبانه روز هستیم، تاثیر منفی بیشتری در قطع برق دارد که این سرقت‌ها و متعاقب آن خاموشی‌ها، باعث مشکلات فراوانی در جامعه می‌شود.

 

کاهش سرقت تجهیزات برق به نفع آحاد جامعه است

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان در این خصوص اظهار داشت: هر گونه اقدام برای کاهش و مهار نمودن این مساله ، بیش از همه به نفع کل آحاد جامعه خواهد بود.

 محمداسماعیل هنرمند افزود: البته به منظور کاهش سرقت نشست و همکاری از سوی دفتر حراست و امور محرمانه توزیع برق گیلان با نیروی انتظامی از ابتدای سال در شهرستان‌های رشت، رودسر، رودبار، آستارا، تالش، انزلی، سیاهکل، ماسال، شفت، آستانه اشرفیه، صومعه سرا و لنگرود  با پلیس آگاهی انجام شد.

 

سرقت میلیاردی تجهیزات برق به زیان دولت و مردم

 

وی ادامه داد: به منظور کاهش سرقت اقدامات موثری توسط شرکت توزیع برق صورت انجام شده که می‌توان به تبدیل کابل‌های مسی به کابل‌های خود نگهدار در مناطق جرم خیز اشاره کرد.

 وی افزود: البته با تعویض کابل های مسی فرسوده به کابل های خودنگهدار ، سرقت تجهیزات و سیم برق به طور حتم در گیلان کاهش خواهد یافت چون سرقت تجهیزات کابل خودنگهدار بسیار سخت است و از سوی دیگر گروه‌هایی برای جلوگیری از سرقت تجهیزات برق دوره دیده‌اند تا جلوی این مساله گرفته شود.

 مدیرعامل توزیع برق گیلان اضافه کرد: کنترل و نظارت بیشتر در نحوه جذب و تایید صلاحیت پرسنل شرکتهای پیمانکاری، ایجاد گشت‌های تلفیقی مشترک ثابت، مستمر و تعطیل ناپذیر، جوشکاری صحیح تجهیزات منصوبه در سکوهای ترانس‌ها، صدور کارت شناسایی متحدالشکل برای کلیه عوامل پیمانکاری و صدور برگ ماموریت برای اکیپ‌های اجرایی به هنگام اعزام به محل ماموریت از دیگر راهکاراهی کاهش سرقت تجهیزات شبکه های تزویع برق است.

 هنرمند بیان کرد: نظارت بر پیمانکاران منفک شده، فعال کردن کادر امور حقوقی شرکت برحضور آنان در دعاوی و کشفیات برای پیگیری قضایی، شناسایی مراکز ذوب فلز ، مال‌خرها و اماکن خرید ضایعات، حفظ صحنه‌های سرقت و اعلام مراتب به نیروی انتظامی نیز از جمله توافق‌ها و اقدامات مشترک توزیع برق گیلان و نیروی انتظامی استان است.

 وی تصریح کرد: از سوی دیگر گزارش به موقع مردم پس از اطلاع  از خاموشی‌های مشکوک و طولانی مدت به خصوص در ساعات غیرپیک و ساعات اولیه صبح، به واحد اتفاقات برق محل و تماس با سامانه تلفنی ۱۲۱ و همچنین ثبت آنی و آنلاین گزارشات فوق در سامانه کاربردی برق من، از مهمترین روش‌های مقابله و مشارکت در امر خطیر کاهش سرقت سیم‌های برق و افزایش میزان پایداری شبکه‌های توزیع در سطح استان می‌باشد.

 

وی ادامه داد: البته در این راستا و جلوگیری از سرقت تجهیزات برق ، نیروی انتظامی، بسیج و مردم همکاری خوبی دارند، اما باز هم از مردم استان می‌خواهیم که هرگونه موارد مشکوک را اطلاع رسانی کنند تا شاهد کاهش این مشکلات باشیم.

 

کشف بیش از پنج هزار دستگاه غیرمجاز رمز ارز در گیلان

 

برای استخراج هر بیت کوین، ۳۰۰ مگاوات ساعت برق نیاز است که این معادل یکهزار و ۲۰۰ ماه برق مصرفی یک خانوار است و به شبکه توزیع برق به شدت ضربه می زند.

 مدیرعامل شرکت و توزیع برق گیلان گفت: یکی از موارد مهم سرقت انرژی نیز، مربوط به استخراج دستگاه‌های غیرمجاز رمز ارز می‌باشد که با همکاری نیروی انتظامی این مراکز کشف و مورد پیگرد قضایی قرار می‌گیرند.

  وی یادآور شد: از سال گذشته تا کنون، بیش از پنج هزار دستگاه غیرمجاز استخراج رمز ارز در گیلان شناسایی شد که این تعداد دستگاه بالغ بر ۴۳۰ میلیارد ریال به صنعت برق استان خسارت وارد کردند.

 

 هنرمند تصریح کرد: با توجه به این که مراکز غیرقانونی استخراج رمز ارز به دلیل مصرف بیش از اندازه برق ، سبب تخریب شبکه  می شوند، از عموم شهروندان تقاضا داریم در صورت مشاهده دستگاه های رمز ارز غیرمجاز مراتب را به شماره تلفن ۱۲۱ اطلاع رسانی نموده تا با شناسایی و جمع آوری این دستگاه ها، به پایداری بیشتر شبکه برق به ویژه در ایام تابستان کمک شود.

 

مدیرعامل توزیع برق گیلان در پایان اظهار داشت: این شرکت به بیش از یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک برق در این استان خدمت‌رسانی می‌کند که این تعداد مشترک از طریق ۳۰ هزار کیلومتر به شبکه توزیع برق متصل هستند.

 با توجه به هزینه‌های بالای برق‌رسانی به نقاط مختلف گیلان به خصوص به مناطق کوهستانی و جنگلی، باید اقدامات پیشگیرانه‌ای به منظور کاهش و به حدقل رساندن سرقت تجهیزات برق انجام شود.

 در این راستا علاوه بر اقدامات اثرگذار شرکت توزیع برق و همکاری این شرکت با نیروهای نظامی و انتظامی، آگاهی دادن به مردم نیز می‌تواند این معضل اجتماعی را به حداقل برساند تا با کاهش این پدیده، شاهد تسریع در پروژه‌های شرکت توزیع برق در گیلان باشیم.