در انتظار تعزیه ایی فاخر

مدیرکلی که «بچه خوانی» کرده است!


۱۴۰۰/۰۹/۱۶ - ۱۶:۲۰ | کد خبر: ۱۷۲۳۳ چاپ

بگذار نقش اشقیا را ما به عنوان رسانه، به عنوان رکن چهارم دموکراسی به‌عهده داشته باشیم و با صدای بلند و گاهی چشم غره و نهیب زدن کجرویها را گوشزد کنیم

مدیرکلی که «بچه خوانی» کرده است!
کلانشهر؛رضا حقی- با انتصاب رضا ثقتی، طلسم شکسته شد و برای اولین بار مدیر کلی از بدنه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان برای  این منصب برگزیده شد.

 رضا ثقتی سال ها به عنوان مشاور، رئیس مجتمع خاتم الانبیا، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رشت، دبیر چند جشنواره فرهنگی وهنری نشان داده، که همراه هنرمندان بوده است و از آنان شناخت کافی دارد. قدر منزلت و جایگاه هر کدام از آنها را می‌داند.

 تعزیه خوان‌ها اصطلاحی دارند به نام بچه خوان. می‌گویند تعزیه خوان خوب کسی است که بچه خوانی کرده باشد. یعنی از کودکی وارد گروه تعزیه شده باشد و نقش حضرت علی اصغر یا رقیه و سکینه را عهده دار می‌شود، وقتی بزرگتر می‌شود نقش حضرت قاسم و علی اکبر را به عهده می گیرد و بعد از بلوغ کامل و مشخص شدن جنس و نوع صدایی که  دارد - اگر صدایش خوب است امام خوان می شود و اگر صدایش خش داشت اشقیا خوان می‌شود - رضا  ثقتی در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بچه خوانی کرده و پله‌های ترقی را یکی یکی طی کرده است حالا نوبت علی اکبر خوانی اوست. در زمان تصدی براداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رشت نشان داده است صدای دلنشینی دارد و رابطه اش با هنرمندان خوب بوده است. رئیس بازی، در نیاورده و به عنوان برادر بزرگتر در کنار هنرمندان قرار گرفته است. هنرمندان احساس می‌کردند وارد خانه خود شده اند. اگر به او  تبریک بگوییم چونکه مدیر کل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است، خشت اول را کج گذاشته‌ایم.

 اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خانه هنرمندان است خانه، احتیاج به مدیر و رئیس ندارد. خانه محتاج پدر است.

 پدر خانواده می‌داند که با فرزندان چگونه برخورد کند. اگر فرزندی هم خطا کند از آن فرزند در برابر  دیگران دفاع جانانه‌ایی می‌کند و در خفا به تنهایی او را نصیحت می کند. پدر می داند چگونه با فرزندان برخورد کند تا در این وانفسا از خانه فراری نشوند، پدر می داند چطور از او حمایت کند تا به فکر مصالح خانواده و استحکام آن باشد، پدر می‌داند با تک تک فرزندان خود چگونه باید برخورد کند تا آنها بتوانند به جامعه خدمت کنند. پدر در مقابل فرزندان نیست همراه فرزندان است. پدر مثل کوه پشت فرزندان می ایستد. پدر از دور هوای همه فرزندان را دارد. پدر کم حرف می‌زند و به موقع  با نگاه خود فرزندان را متوجه می کند که خطوط قرمز کجاست و حرمت بزرگترها را چطور باید نگه داشت. پدر خود را مسئول تامین مالی، امنیتی و روانی فرزندان می داند.  به نظر می رسد پدر کار سختی پیش رو دارد تا فرزندانی را که از دست  - ماره مرد - از خانه فرار کرده‌اند دوباره،  دور هم در خانه جمع کند.

 اگر انتصاب بجا و شایسته مدیرکل بودن او را تبریک بگوییم به خطا رفته ایم. چهار سال آینده فرصت مغتنمی است که او خودش را نشان بدهد. تا ما بدانیم امام خوان می شود یا اشقیا خوان.

undefined

 ولی نکته مهم این است، قبل از او معاونان فرهنگی، هنری و معاون اداری مالی در آنجا، بچه خوانی کرده اند. صدای شان مشخص است، اداره کل باید فقط از وجود امام خوان استفاده کند، در تعزیه وقتی امام خوان می خواند،  مردم با او بوسیله سینه زدن و گریه  کردن، همراهی می‌کنند، ولی همان موقع اشقیا خوان چشم غره می‌رود و فریاد می‌زند و هل من مبارز طلب می کند، معاون اداری مالی باید در خدمت و اهداف معاون فرهنگی و خصوصاً معاون هنری باشد ولی تاکنون این طور نبوده است.

رضا ثقتی در داخل اداره باید فقط از وجود امام خوان استفاده کند. اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه با هنرمندان و رسانه های مکتوب و مجازی - که تعدادشان هم در استان کم نیست -  یک تعزیه را با هم اجرا می کنند . بگذار نقش اشقیا را ما به عنوان رسانه،  به عنوان رکن چهارم دموکراسی به‌عهده داشته باشیم و با صدای بلند و گاهی چشم غره و نهیب زدن  کجرویها را گوشزد کنیم.

او می داند اشقیا خوان خوب،اعتبار گروه تعزیه را بالا می برد. گروه تعزیه حرفه ای به اشقیا خوان خوب نیاز فراوان دارد.

داخل اداره بچه خوان تربیت کنید. بیرون از اداره نقش اشقیا خوان را اهالی رسانه به عهده می گیرند، تا با کمک هم تعزیه ایی فاخر  به اجرا بگذاریم.

نظر شما:

security code