رئیس سازمان نظام پزشکی؛

۱۵ هزار پزشک اصلا طبابت نمی کنند/ طرح افزایش ظرفیت پزشکی ۱۴ سال بعد جواب می دهد


۱۴۰۰/۰۹/۱۷ - ۰۹:۳۱ | کد خبر: ۱۷۲۴۳ چاپ

وقتی شرایط ماندگاری پزشکان مانند حقوق و امکانات مناسب را در منطقه محروم مهیا نکنیم، پزشکان به مناطق محروم نخواهند رفت و وزارت بهداشت مجبور است بومی گزینی کند

۱۵ هزار پزشک اصلا طبابت نمی کنند/ طرح افزایش ظرفیت پزشکی ۱۴ سال بعد جواب می دهد
کلانشهر- رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: ۱۵ هزار پزشک داریم که طبابت نمی‌کنند و ۲۰ هزار پزشک عمومی در نظام ارجاع خدمت رسانی نمی‌کنند.

 محمد رئیس زاده رئیس سازمان نظام پزشکی در جلسه بررسی افزایش ظرفیت آموزش پزشکی اظهار کرد: ما و وزارت بهداشت در جلسه اعلام کردیم که سرانه پزشک به جمعیت یکی از ۵۰  شاخص برای بهداشت و سلامت جامعه است و شاخص دقیقی محسوب نمی‌شود.

راهکار رفع کمبود متخصص در مناطق محروم افزایش ظرفیت پزشکی نیست

رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: قبول داریم که میزان دسترسی به پزشک به ویژه متخصصان در مناطق کمتر برخوردار مشکل دارد، اما پاسخ این مشکل تنها افزایش ظرفیت نیست و ابتدا باید توزیع و زیرساخت‌ها را درست کرد از طرفی باید شرایط ورود به دوره‌های تخصص را جذاب کرد تا پزشکان عمومی تمایل داشته باشند وارد دوره تخصص شوند.

راهکارهای نظام پزشکی برای  رفع کمبود پزشک در مناطق محروم

رئیس سازمان نظام پزشکی بیان کرد: ما در دسترسی به پزشک متخصص کمبود داریم و راهکار کمبود حل مشکل توزیع و آسیب شناسی آن است و از طرفی با سیر منطقی و حفظ کیفیت در چند سال آینده ظرفیت پذیرش پزشکی را منطقی افزایش دهیم و این اقدام در سال گذشته صورت گرفته است و در سال آینده هم افزایش منطقی اتفاق خواهد افتاد.

رئیس زاده اظهار کرد: ۳۰ هزار پزشک عمومی داریم که توانمندی دارند در مناطق محروم خدمت کنند و ما نتوانستیم آن‌ها را در نظام ارجاع و پزشک خانواده آن‌ها را به کار بگیریم، این پزشکان می‌توانند وارد دوره تخصص شوند، اما وارد دوره تخصص نمی‌شوند و ما باید در ابتدا داشته هایمان را به نحو احسنت استفاده کنیم و بعد با شیب منطقی ظرفیت پذیرش پزشکی را بالا ببریم.

۱۵ هزار پزشک طبابت نمی‌کنند

رئیس سازمان نظام پزشکی بیان کرد: ۱۵ هزار پزشک داریم که طبابت نمی‌کنند و ۲۰ هزار پزشک عمومی داریم که مشغول هستند، اما در نظام ارجاع و چرخه خدمات درمانی مورد نیاز خدمت رسانی نمی‌کنند و اگر بتوانیم تعدادی از این پزشکان را با زیر ساخت درست در نظام ارجاع به کار بگیریم یا ورود به دوره تخصص را تسهیل کنیم و این‌ها متخصص شوند مشکل کمبود متخصص ۴ سال آینده و مشکل کمبود پزشک عمومی همین فردا درست می‌شود.

طرح افزایش ظرفیت پزشکی ۱۴ سال دیگر جواب می‌دهد

رئیس زاده اظهار کرد: طرح افزایش ظرفیت پزشکی ۸ سال بعد پزشک عمومی و ۱۴ سال دیگر پزشک متخصص تحویل جامعه می‌دهد و فرمولی که ما داریم از فردا مشکل را حل می‌کند و با شیب منطقی ظرفیت را افزایش دهیم و این شیب منطقی در سند آمایش ۱۴۰۸ در وزارت بهداشت مشخص شده است.

مخالف تعهد ظالمانه در رشته‌های پزشکی هستیم

رئیس سازمان نظام پزشکی عنوان کرد: وقتی شرایط ماندگاری پزشکان مانند حقوق و امکانات مناسب را در منطقه محروم مهیا نکنیم، پزشکان به مناطق محروم نخواهند رفت و وزارت بهداشت مجبور است بومی گزینی کند، ما با اصل تعهد ظالمانه در رشته‌های پزشکی و تخصص مخالف و با بومی گزینی موافق هستیم و دوستان می‌گویند این تعهدات را نداشته باشید و زمینه مالی را هم فراهم نمی‌کنیم و در عین حال باید دسترسی به پزشک محقق شود، اما در این صورت این افزایش ظرفیت پزشکی محقق نخواهد شد.

بحث تعارض منافع درباره جامعه پزشکی بسیار ظالمانه است

رئیس زاده بیان کرد: بحث تعارض منافع درباره جامعه پزشکی بسیار ظالمانه است و چهار رکن سلامت که به رئیس جمهور نامه زدند، هیچ کدام در سنی نیستند که ۱۴ سال بعد منافعشان به خطر بیفتد؛ متخصصانی که ۱۴ سال بعد  تربیت می شوند، چه تعارض منافعی برای  دکتر مرندی، دکتر عین اللهی و دکتر شهریاری و من به عنوان یک فوق تخصص عروق ۴۶ ساله ایجاد می‌کنند و این بحث درست نیست.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: ما نگران کیفیت آموزش پزشکی هستیم، با نمودار و اعداد نمی‌توان با کیفیت آموزش پزشکی شوخی کرد و باید دید که خوابگاه، سالن تشریح، فضای فیزیکی و .. برای افزایش ظرفیت داریم؟ ما می‌گوییم باید مناسب با زیر ساخت‌ها افزایش ظرفیت آموزش پزشکی صورت بگیرد، به شدت نگران سلامت مردم و کیفیت آموزش پزشکی و موافق افزایش ظرفیتی هستیم که کیفیت در آن تضمین شده باشد.

۱۳ برابر از نظر تعداد  پزشک نسبت به ابتدای انقلاب رشد داشته ایم

رئیس زاده اظهار کرد: سال ۵۷ شاخص ۳.۲ به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت بود و شاخص تعداد پزشک به هر ۱۰ هزار نفر اکنون ۱۶ است و اکنون ۱۳ برابر از نظر تعداد  پزشک و از نظر شاخص ۵.۵ برابر رشد داشته ایم و این رشد با توجه به زیرساخت‌های موجود رشد قابل قبولی است و این رشد با همین تناسب منطقی باید ادامه پیدا کند.

نظر شما:

security code