آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با بیان این ادعا که بهترین روش در قبال ایران، دیپلماسی است، بار دیگر اذعان کرد که خروج آمریکا از برجام اشتباه بسیار بزرگی بود.

اذعان دوباره بلینکن: خروج از برجام اشتباه بسیار بزرگی بود

کلانشهر: وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در برنامه ای به میزبانی روزنامه وال استریت ژورنال به رغم صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران و در حالیکه واشنگتن در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۴ تحریم های جدیدی را علیه برخی اشخاص و نهادها در ایران اعمال کرده است، مدعی شد که ما معتقدیم بهترین روش برای حل چالش هسته ای ایران از طریق دیپلماسی و بازگشت به پایبندی متقابل به برجام است.

این مقام آمریکایی در ادامه ادعاهای خود افزود که با توجه به گزینه های دیگر موجود، دیپلماسی و بازگشت به پایبندی متقابل به برجام بهترین روش حل این موضوع است.

بلینکن با ابراز تاسف از خروج کشورش در دوره ترامپ از برجام گفت که خروج از این توافق اشتباه بسیار بزرگی بود.

 وزیر امور خارجه آمریکا پیش از این نیز در مصاحبه با رویترز، اذعان کرد که تصمیم برای خروج از این توافق یک اشتباه فاجعه بار بود.

بلینکن در ادامه مصاحبه با وال استریت ژورنال در راستای سیاست های ایران هراسی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، از پیشرفت های هسته ای ایران و استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته ابراز نگرانی و ادعا کرد همچنان فکر می کنیم بازگشت به پایبندی بهترین مسیر پیش رو است.

وی در حالیکه ایران متن پیشنهادی خود را در قالب دو موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای را به طرف‌های مقابل در وین ارائه کرده و آنها جهت مشورت و دریافت دستورالعمل‌های تازه به پایتخت های خود بازگشته اند، مدعی شد که فرصت درحال محدود شدن است.

بلینکن در ادامه ادعاهای خود افزود که مذاکرات از سر گرفته خواهند شد و ما خواهیم دید که آنها رویکرد متفاوتی اتخاذ خواهند کرد یا نه.

وزیر خارجه آمریکا همچنین مدعی شد که ما از شرکای اروپایی و حتی روسیه و چین شنیده ایم که این راه رو به جلو نیست.

این در حالی است که روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی درباره مذاکرات وین اذعان کرد همراه کردن روسیه و چین برای فشار بر ایران مشکل خواهد بود.

به نوشته این رسانه آمریکایی، سیاست خارجی چین از سال ۲۰۱۵ تاکنون زمانی که توافق هسته‌ای ایران امضا شد، بسیار قدرتمندتر شده است. 

به گزارش وال استریت ژورنال، مایکل سینگ رییس موسسه واشنگتن می گوید: پویایی‌های ژئوپلیتیکی امروز ممکن است چین و روسیه را به سمت حمایت قوی‌تر از ایران در مقایسه با گذشته سوق دهند، به ویژه اگر این دو کشور به این نتیجه برسند که مانع تراشی در مقابل اهداف آمریکا و اروپا بر جلوگیری از درگیری‌های منطقه‌ای یا اشاعه هسته‌ای اولویت دارد. 

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز در یادداشتی در یک روزنامه روسی یادآورشد که برای بازگشت به برجام، همه تحریم های آمریکا در مورد ایران باید بطور کامل لغو شود.

به گزارش ایرنا، امیرعبداللهیان در یادداشتی در روزنامه پرشمارگان کامرسانت چاپ مسکو نوشت: هدف اصلی مذاکرات وین باید اجرای کامل و موثر برجام و نیز بهبودی روابط بازرگانی و همکاریهای اقتصادی پایدار با جمهوری اسلامی ایران باشد. بدیهی است برای بازگشت به برجام، همه تحریم ها در مورد ایران باید بطور کامل لغو شود.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در روند مذاکرات برای لغو تحریم ها نیز با بیان اینکه مذاکرات وین از روز پنجشنبه هفته جاری از سر گرفته می شود، تاکید کرد پیشنهادهای مطرح شده از سوی ایران می تواند روند مذاکرات را بطور جدی به سمت پیشرفت هدایت کند.

به گزارش ایرنا، باقری کنی که به مسکو سفر کرده است، در پایان سفر یک روزه خود، ضمن ممتاز توصیف کردن روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه در زمینه های مختلف، گفت: برای این که در این مقطع بتوانیم گفت و گوها را با شتاب بیشتری به پیش ببریم ، لازم دیدم که با مقامات روسیه رایزنی هایی داشته باشیم تا در روز پنجشنبه هفته در فضایی سازنده و رو به جلو، مذاکرات را ادامه دهیم .

وی اظهار داشت: دو پیش نویس پیشنهادی ارائه شده توسط ایران در واقع سند جدیدی نبود بلکه در شش دور گفت و گو هایی که در وین انجام گرفته بود طرفین به چند متن رسیدندکه ما در مورد دو متن اصلاحات و دیدگاهها یا جاهایی که نسبت به توافق ۱۳۹۴ کاستی هایی وجودداشت، نواقص را جبران و جاهایی هم که نیاز به اصلاح و تکمیل داشت در متن وارد کردیم.

باقری کنی با بیان اینکه در در واقع اصلاحات و پیشنهادهایی در باره دو متن پایانی ارائه کردیم، مبتنی بر مبانی مشترک دو طرف بود، اظهار داشت : این دو متن پیشنهادی بر اساس انتظارات بدون مبنا نبود بلکه بر اساس اسنادی بود که مورد توافق هم ما و هم کشورهای ۱+۴ ارائه شد.

وی تصریح کرد: به همین جهت طرف مقابل هم به این نکته اذعان دارد که هر طرف این اختیار را دارد تا بتواند پینشهادهای خود را ارائه دهد و مسیر را برای ادامه گفت و گو و حصول نتیجه باز کند.

معاون وزیر خارجه افزود : در دور جدید گفت و گوهای وین به طرق مختلف با روسیه رایزنی داشتیم و این تعامل را با طرف چینی هم داشته ایم.

دورقبلی مذاکرات ایران و ۱+۴ که از روز دوشنبه هشتم آذرماه (۲۹ نوامبر) در وین اتریش برگزار شد، روز جمعه سوم دسامبر (۱۲ آذرماه ) به پایان رسید.