رتبه اول گیلان در ایران با 170 نوع غذا

آغاز جشنواره غذا در رشت شهر خلاق خوراکی ها 


۱۴۰۰/۰۹/۲۰ - ۲۰:۳۶ | کد خبر: ۱۷۳۴۶ چاپ

ترش واش، باقلا واویج یا گل در چمن، پنیر برشته، کالکباب، بادمجان شکم پر، تیان حلوا، پلاسر قوام، مهارت پخت نان محلی، زیتون پرورده، باقلاقاتوق، میرزاقاسمی، اناربیج، مرغ ترش و گمجه کباب از غذاهای ثبت شده استان گیلان است

آغاز جشنواره غذا در رشت شهر خلاق خوراکی ها 
کلانشهر- جشنواره خوراک رشت غروب امروز شنبه بیستم آذرماه 1400 در ششمین سال انتخاب رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی در یونسکو، در پیاده راه فرهنگی این شهر آغاز شد.

جشنواره خوراک رشت با هدف همگام شدن شهر خلاق خوراک شناسی رشت با شاخص‌های علمی و معیارهای یونسکو، در بخش‌های مختلف از جمله غذاهای محلی و انواع کباب ها گشایش یافت.

پخت و عرضه انواع غذاها و شیرینی‌های محلی استان گیلان در غرفه‌های مختلف پیاده راه فرهنگی رشت از جلوه های ویژه جشنواره خوراک رشت است.

این جشنواره با حضور اصناف در بخش خوراک از قبیل رستوران‌داران، کافه‌داران و گاری‌کباب‌ها گشایش یافته و هر یک از آنها در یکی از مسیرهای منتهی به میدان شهرداری رشت "پیاده راه فرهنگی" حضور یافته‌اند.

در جریان برگزاری حشنواره خوراک رشت و در راستای تحقق اهداف و سیاست‌های شهر خلاق خوراک شناسی رشت در یونسکو، برنامه‌های دیگری از جمله وبینار تخصصی شهر خلاق خوراک و نخستین گفتمان شهرهای خلاق ایران در نظر گرفته شده‌است.

جشنواره خوراک رشت از امروز شنبه به مدت چهار روز در پیاده راه فرهنگی این شهر در میدان شهدای ذهاب برای بازدید عموم دایر است که در اولین روز گشایش مورد استقبال شهروندان قرار گرفت.

۲۰ آذر سال ۹۴ شهر رشت، بطور رسمی از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی یونسکو به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی انتخاب و در فهرست شبکه شهرهای خلاق یونسکو، ثبت شد، یونسکو بهره‌برداری از منابع محلی، به ویژه گونه‌های مختلف ماهی و محصولات فصل، غذا بعنوان عاملی برای حفاظت و ترویج میراث فرهنگی ، دنبال کردن روش‌های پخت قدیمی و استفاده از ظروف و روش‌های پخت و پز منحصر به فرد را از جمله عوامل انتخاب رشت بعنوان شهر خلاق خوراکی ها عنوان کرد.

بیش از ۱۷۰ غذای محلی در گیلان پخته می‌شود که از این نظر این استان در ایران رتبه نخست را دارد، ترش واش، باقلا واویج یا گل در چمن، پنیر برشته، کالکباب، بادمجان شکم پر، تیان حلوا، پلاسر قوام، مهارت پخت نان محلی، زیتون پرورده، باقلاقاتوق، میرزاقاسمی، اناربیج، مرغ ترش و گمجه کباب از غذاهای ثبت شده استان گیلان است.

غذاهای محلی گیلان از جمله جاذبه‌های توریستی این استان به شمار می رود، تنوع آب و هوایی، فراوانی سبزی و خشکبار علت اصلی متنوع بودن غذاهای محلی گیلان است.

نظر شما:

security code