قبل از ساخت این ماشین، برای خرد کردن علوفه‌ها از وسیله‌ای دستی و شبیه گیوتین استفاده می‌کردیم که در اغلب دامداری‌ها از آن استفاده می‌کنند و متاسفانه با کوچکترین بی احتیاطی سبب قطع انگشت یا دست می‌شود

مبتکر آستارایی ماشین خردکن علوفه مرطوب تولید کرد
کلانشهر- رضا رستم‌پی جوان مبتکر آستارایی با ساخت ماشین خردکن علوفه‌های مرطوب برای تولید چند نمونه از ابتکار خود و پیگیری ثبت اختراع از سوی مرکز رشد واحدهای فناور استان گیلان تحت حمایت مالی قرار گرفت.

این جوان خلاق آستارایی روز جمعه در محل آزمایش ماشین خردکن علوفه در آستارا گفت: ایده ساخت ماشین خردکن علوفه های مرطوب، از نگاه کردن به دستگاه خرمنکوب و خردکن های دیگر به ذهن من خطور کرد.

وی که ۲۶ ساله و دارای دیپلم نقشه کشی معماری است ادامه داد: دستگاههایی که در مزارع و دامداری ها برای خرد کردن علوفه دام استفاده می شود، تیغه‌های تیز و ریز ندارند اما ماشینی که من طراحی و تولید کرده ام، تیغه های تیز، ریز و متحرک دارد و علوفه ها و کاه و کلش برنج، ذرت و کدو حلوایی را برای تغذیه دام، بسیار ریز خرد می کند.

وی افزود: قبل از ساخت این ماشین، برای خرد کردن علوفه ها از وسیله ای دستی و شبیه گیوتین استفاده می کردیم که در اغلب دامداری ها از آن استفاده می کنند و متاسفانه با کوچکترین بی احتیاطی سبب قطع انگشت یا دست می شود.

مبتکر آستارایی قطعات تشکیل دهنده ماشین خردکن را دینام برق، مخزن علوفه یا کاه و کلش، پوسته، تیغه های ثابت و متحرک، تسمه و پایه برشمرد و خاطرنشان کرد: برای ساخت یک نمونه از این ماشین، ۳۵۰ میلیون ریال هزینه کرده ام و آقای علی ملک نیا مدیر دامداری از من حمایت مالی کرده است.

رستم پی، ساخت نمونه اولیه ماشین را به جهت طی مراحل آزمون و خطا، هزینه بر توصیف و اظهار کرد: در صورت حمایت مالی، امکان تولید انبوه و کم هزینه این ماشین وجود دارد و امیدوارم بعد از ثبت و تولید این دستگاه، مدیران دامداری ها برای حمایت مالی، از ماشین تولیدی من خرید بکنند.

او همچنین از داشتن ایده های ابتکاری دیگر خبر داد و افزود: ساخت هر وسیله جدیدی گرهی از مشکل مردم می گشاید و بعد از ثبت ماشین خردکن علوفه، به عملیاتی کردن سایر ایده هایم خواهم پرداخت.

سید رضا میرنظری مسئول گروه جهادی پایگاه شهید آهنی آستارا از پرداخت وام بدون بهره و بدون ضامن به این جوان مبتکر خبر داد و گفت: از جوانان صاحب ایده و دارای خلاقیت حمایت می کنیم تا ایده های فکری آنان به مرحله اجرا و تولید برسد.

علی ملک نیا حامی مالی سازنده ماشین خردکن علوفه نیز هدف از حمایت خود را ایجاد انگیزه در این جوان خلاق عنوان و بیان کرد: حمایت مادی و معنوی از اینگونه افراد موفق، سبب الگوسازی برای قشر جوان و ترغیب آنها به ایده پروری و اختراع و ابتکار می شود.

مرکز رشد واحدهای فناور گیلان طی نامه شماره ۳۴۶۰۷ به تاریخ ۱۴ آذر ۱۴۰۰، این مبتکر آستارایی را به مرکز رشد واحدهای فناور آستارا معرفی کرده است تا به عنوان هسته فناور در آن مجموعه مستقر شود و با دریافت ۲۲۵ میلیون ریال تسهیلات، به ساخت ماشین خردکن علوفه و پیگیری مراحل اداری و فنی ثبت اثر اقدام کند.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان، مرز جمهوری آذربایجان و همسایگی استان اردبیل واقع شده است.

نظر شما:

security code