ستاد مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تشکیل شد؛

مشاهده آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گیلان


۱۴۰۰/۰۹/۲۸ - ۱۷:۳۳ | کد خبر: ۱۷۵۵۸ چاپ

شهروندان می‌توانند با خیال راحت گوشت مرغ مورد نیاز خود را که تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی کشتار، استحصال و بسته بندی می‌شود،تهیه و مصرف نمایند

مشاهده آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گیلان
اختصاصی کلانشهر- مدیر کل دامپزشکی استان گیلان گفت: نخستین مورد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان شناسایی شد.

در پی شناسایی اولین مورد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان، ستاد استانی مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گیلان به ریاست معاون سیاسی امنیتی استانداری و با حضور مدیر کل حوزه استاندار، مدیر کل پدافند غیرعامل و به دبیری مدیر کل دامپزشکی گیلان تشکیل شد.

سهراب عاقبتی مدیرکل دامپزشکی استان گیلان در این جلسه گفت:در چارچوب برنامه ملی رصد و پایش تشدید بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (HPAI) در کشور و گزارشی مبنی بر وقوع تلفات در طیور، نمونه برداری انجام شد که نمونه‌های ارسالی به آزمایشگاه، تائید کننده بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بود.

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان در تشریح بخشی از اقدامات انجام شده ضمن اشاره به گزارش کامل وقوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد ادامه داد: اقدام سریع در اخذ نمونه و انجام آزمایشات دقیق مولکولی در آزمایشگاه مرکزی استان، اقدامات قرنطینه‌ای و معدوم‌سازی طیور در کانون‌ها درمدت بسیارکوتاه از جمله تصمیات سریع اتخاذ شده بود.

عاقبتی افزود: اکیپ‌های واکنش سریع اداره کل دامپزشکی استان نسبت به مهار و عملیات قرنطینه کانون اقدام کردند.

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان تصریح کرد: با توجه به شرایط اقلیمی استان گیلان که در مسیر پرندگان مهاجر بوده و همچنین وضعیت نگهداری طیور بومی در استان، شرایط برای گردش ویروس مهیا است.

او توضیح داد:دامپزشکی استان با ساماندهی اکیپ‌های بیماری یاب و تیم‌های واکنش سریع در آماده باش کامل بوده و به صورت شبانه‌روزی مزارع پرورش طیور صنعتی و بومی در استان را رصد و پایش می‌کند.

عاقبتی با ذکر این نکته که کنترل و مهار این بیماری نیازمند همکاری بین بخشی ادارات ذیربط و حمایت‌های استانداری است تاکید کرد؛اطلاع رسانی به موقع تلفات و همکاری با اکیپ‌های مراقبت و پایش و در صورت وقوع بیماری، همکاری با اکیپ‌های بهداشتی قرنطینه‌ای جهت معدوم‌سازی پرندگان در کانون بیماری، از ارکان مهم کنترل بیماری است.

وی مجدداً از تمامی پرورش دهندگان طیور صنعتی و بومی در تمام سطوح و روستائیان درخواست کرد ضمن ارتقاء سطح هوشیاری و رعایت موازین امنیت زیستی، هرگونه کاهش تولید، کاهش مصرف آب و دان و تلفات غیرمتعارف را در اسرع وقت به نزدیک‌ترین مرکز دامپزشکی گزارش نمایند.

عاقبتی گفت: شهروندان محترم می توانند با خیال راحت  گوشت مرغ مورد نیاز خود را که تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی کشتار، استحصال و بسته بندی می‌شود،تهیه و مصرف نمایند.

در ادامه جلسه حسین مصطفی پور سرپرست معاون سیاسی امنیتی استاندار هم از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خواست تا با تخصیص به موقع اعتبارات در امر کنترل بیماری با اداره کل دامپزشکی گیلان همکاری شود.

همچنین وی از فرمانداران استان خواست تا با قید فوریت، جلسات متناظر شهرستانی را تشکیل دهند.

سرپرست معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان در پایان از کلیه اعضای ستاد خواست تا همکاری وهماهنگی لازم را با دامپزشکی استان جهت پایش و کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و معدوم‌سازی سریع پرندگان در کانون بیماری داشته باشند.

نظر شما:

security code