فرهاد صادقی هنرمند اهل انزلی است که به ضایعات و مواد دورریز از دید دیگری نگاه کرده و توانسته آنچه که از نظر عموم شهروندان شی به‌درد نخور تلقی می‌شود را ارزشمند کند.

دست های این هنرمند انزلیچی به دورریزها جانی دوباره می دهد
کلانشهر- بازیافت زباله فرصتی است که برای نفس کشیدن به خود و طبیعت می‌دهیم و به همت هنرمند انزلیچی ضایعات جانی دوباره می‌گیرند و به جای رفتن به زباله‌دان و فراموشی، شکلی زیبا پیدا می کنند و ماندگار می‌شود.

تا چند سال گذشته زباله به عنوان موادی غیر قابل استفاده دور ریخته می‌شد و در بیشتر مواقع دفع غیر اصولی آن تبعات بسیار منفی زیست‌محیطی به همراه دارد، ولی در حال حاضر با پیشرفت‌هایی که صورت گرفته زمینه‌های استفاده مجدد از این دورریزها فراهم شده و می‌توان دوباره آنهایی که به ظاهر غیر قابل مصرف هستند را دوباره وارد چرخه صنعت کرد.

تجربه نشان داده اگر زباله به درستی مدیریت شود و عملیات بازیافت و بازیابی آن به درستی ورت گیرد، نه تنها از حجم زباله وارد شده به طبیعت کاسته می‌شود بلکه می‌توان از زباله سود کسب کرد.

فرهاد صادقی، متولد سال ۱۳۴۰ در بندرانزلی هنرمندی است که به ضایعات و مواد دورریز از دید دیگری نگاه کرده و توانسته آنچه که از نظر عموم شهروندان شی به‌درد نخور تلقی می‌شود را ارزشمند کند.

این هنرمند که دارای مدرک کارشناسی تاریخ است اظهار کرد: از کودکی به فعالیت‌های صنعتی و هنری علاقه داشتم و لذا از حدود ۴۰ دهه قبل وارد عرصه فعالیت‌های صنعتی شدم از جمله اینکه مدتی تعمیرکار لوازم خانگی بودم و سال هاست کارگاه ساخت یخچال ایجاد کرده‌ام و در حال حاضر چند نفر نیز در این محل مشغول فعالیت هستند و با قطعات صنعتی آشنایی دارم.

وی افزود: همیشه با دورریز مواد صنعتی سر و کار داشتم و از آنجایی که دوست داشتم این ضایعات دوباره مورد استفاده قرار بگیرد و وارد چرخه طبیعت نشود با توجه به علاقه‌ای که به فعالیت‌های هنری داشتم باعث شد تا با مواد بازیافتی که اطرافم بود مجسمه‌های مورد علاقه‌ام که اتفاقا آنها هم بیشتر حیوانات و حیات وحش بودند، طراحی کرده و بسازم.

صادقی با اشاره به اینکه دوره آموزشی برای ساخت مجسمه‌ها طی نکرده‌، تصریح کرد: با توجه به اینکه صنعت‌کار بودم و با انواع جوش و آهن سر و کار داشتم لذا توانستم اسکلت‌هایی را طراحی کنم و جوش بزنم تا شکل و حجم مورد نظرم ایجاد شود و از نظر ببیندگان زیبایی ظاهری داشته باشد.

این هنرمند دوستدار محیط زیست گفت: مجسمه‌ها را با قطعات اتومبیل، موتورسیکلت و دوچرخه می‌ساختم و چند سالی است از لاستیک و چوب هم در ساخت مجسمه‌ها استفاده می‌کنم.

وی ادامه داد: مواد بازیافتی را خودم با وانت جمع‌آوری می‌کنم، از جمله چوب و لاستیک‌هایی که متاسفانه در گوشه و کنار هر کوی و برزن دیده می‌شود، اما برای برخی از کارهایم نیاز به آهن دارم که آنها را از ضایعاتی و با قیمت بالا می‌خرم.

صادقی عنوان کرد: چند سال قبل وقتی در ساحل زیبای انزلی قدم می‌زدم، چوب‌های پراکنده را دیدم که ظاهری نازیبا به ساحل داده بود ولی من با جمع‌آوری آنها سه اسب چوبی ساختم و اسم این سه اثر را اسب چوبی ساحلی گذاشتم‌ که در حال حاضر یکی از آنها در محوطه شهرداری بندرانزلی، یکی در کاخ موزه بندرانزلی و دیگری هم توسط یک خیر خریداری شد.

این کارآفرین با اشاره به اینکه یخچال‌سازی منبع درآمد اوست و ساخت مجسمه‌های بازیافتی را از روی علاقه و با هدف حفظ محیط زیست درست می‌کند، گفت: چقدر خوب بود همانقدر که بخش خصوصی به خرید مجسمه‌هایی که من با مواد بازیافتی ساخته‌ام علاقه نشان می‌دهد بخش دولتی به ویژه دستگاه‌هایی که مسئولیت مستقیم با محیط زیست دارند نیز در این زمینه استقبال می‌کردند تا باعث دلگرمی بیشتری به هنرمندانی همچون من می‌شد.

صادقی از نگاه مساعد شهردار بندرانزلی به این فعالیت اشاره کرد و متذکر شد: علاوه بر اینکه یکی از آثار من در محوطه شهرداری بندرانزلی قرار دارد با مساعدت و سعه صدر مسئولان امر، تعدادی از مجسمه‌ها در محوطه کاخ موزه بندرانزلی برای نمایش عمومی‌ فراهم شده است.