اگر لباس های محبوبتان برای شما تنگ شده بخوانید؛

9 اشتباه رایج در کاهش وزن


۱۴۰۰/۱۰/۱۱ - ۱۱:۱۲ | کد خبر: ۱۷۸۸۷ چاپ

 برخی عادت‌های اشتباه هستند که نه تنها درمانی برای لاغری نیستند بلکه تا حدودی باعث بروز بیماری‌های جبران ناپذیر نیز می‌شوند

9 اشتباه رایج در کاهش وزن
کلانشهر- اگر لباس‌های محبوبتان برای شما تنگ شده است، این احتمال وجود دارد که یکی از این ۹ اشتباه رایج در کاهش وزن را مرتکب می‌شوید!

برنامه‌های کاهش وزن، بسیار متنوع و گسترده هستند و هر پزشک برای افرادی که از افزایش وزن رنج می‌برند، راهکار‌های متفاوتی دارند، اما در این بین برخی عادت‌های اشتباه هستند که نه تنها درمانی برای لاغری نیستند بلکه تا حدودی باعث بروز بیماری‌های جبران ناپذیر نیز می‌شوند. در ادامه این مطلب به چند مورد از این موارد اشاره می‌شود:

۱. آب میوه همیشه کارساز نیست

 

در بسیاری از برنامه‌های کاهش وزن دیده می‌شود که انواع آب میوه جایگزین میوه‌ها شده اند که این موضوع یک انتخاب اشتباه است، زیرا حجم بسیار زیادی از پروتئین‌های موجود در میوه هنگام تبدیل شدن به مایع از بین می‌روند.

با این روش ممکن است بتوانید مقداری از چربی بدنتان را از دست بدهید، اما موقت است و با شروع مجدد خوردن میوه، تمام چربی‌ها به بدن باز می‌گردند.

۲. وعده غذایی را حذف نکنید

برنامه رژیم‌های لاغری به معنای غذا نخوردن نیست بلکه به معنای درست غذا خوردن است. بسیاری از افراد در برنامه‌های رژیمی خود، وعده‌های غذایی و اکثرا وعده شام را حذف می‌کنند، اما این یک عادت اشتباه است.

این نوع از برنامه غذایی در کوتاه مدت باعث لاغری شما می‌شود، اما در بلندمدت باعث بروز مشکلات و بیماری‌های بسیار بزرگ‌تری خواهد شد. در این مواقع باید از وعده‌های غذایی استفاده کرد که باعث چاقی نمی‌شوند و از کالری کمتری برخوردار هستند.

۳. هیچ قرص لاغری را امتحان نکنید

هیچ رژیم و برنامه کاهش وزنی راحت نیست و به زمان زیادی لازم دارد، حتی در برخی موارد افراد برای اینکه بتوانند از چاق شدن پرهیز کنند، تا پایان عمر باید رژیم‌های غذایی را با مشورت پزشک همراه خود داشته باشند.

قرص‌های لاغری ساده‌ترین و در عین حال مضرترین راه برای لاغر شدن هستند.

یک متخصص تغذیه معروف آمریکایی می‌گوید اگر کاهش وزن به آسانی خوردن یک قرص یا حذف یک گروه غذایی بود، هیچ کس اضافه وزن نداشت!

۴. مصرف چربی را قطع نکنید

چربی برای بدن لازم و مفید است و آن چیزی که باعث چاق شدن می‌شود، چربی بیش از اندازه است. پس در رژیم‌های غذایی خود مواظب باشید که چربی‌های مورد نیاز بدن را تامین کنید، چرا که نرسیدن چربی سالم و کافی به بدن باعث گرسنگی، ضعف، خشکی پوست و خستگی شدید ذهنی می‌شود.

بر اساس مطالعاتی که بر روی بیش از ۷ هزار رژیم غذایی انجام گرفته، رژیم‌های غذایی کم چرب برای کاهش وزن کاملا بی‌تاثیر هستند.

۵. حذف کربوهیدارت‌‌ها اشتباه است

حذف کربوهیدرات از وعده‌های غذایی همانند مورد قبلی (حذف چربی)، باعث بروز مشکل در بخش‌هایی می‌شود که از این منبع غذایی تغذیه می‌کنند. متخصصان تغذیه معتقدند که در رژیم‌های کاهش وزن هر چیزی به اندازه لازم است.

۶. آب یخ، بلای جان رژیم غذایی

به راحتی می‌توان گفت تمام تلاش‌هایی که برای رژیم غذایی خود کرده اید، با یک لیوان آب یخ از بین خواهد رفت.

یک باور اشتباهی در بین افراد وجود دارد که، آب یخ، باعث سوخت و ساز بدن و مصرف بیش از حد کالری می‌شود، اما این موضوع تنها ۸ کالری از بدن می‌سوزاند که در برابر حجم کالری‌های جذب شده به هیچ عنوان قابل قیاس نیست.

۷. تنوع غذایی فراموش نشود

در بسیاری از رژیم‌های غذایی، هیچ تنوعی دیده نمی‌شود و این موضوع باعث می‌شود بدن به اکثر انرژی‌هایی که لازم دارد، نرسد و بیماری‌هایی بروز پیدا کند که فرد را تا پایان عمر گریبان گیر خواهد کرد.

حذف تنوع از وعده‌های غذایی، ممکن است منجر به کاهش وزن کوتاه مدت شوند، اما در طولانی مدت، تضمینی برای ثبات وزن نیست.

۸. ورزش بیش از حد تاثیر ندارد

ورزش به اندازه برای کاهش وزن خوب است، اما ورزش بیش از حد می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد. یک مطالعه نشان می‌دهد که افزایش سطح فعالیت، شما را گرسنه‌تر می‌کند و شما را به خوردن بیشتر سوق می‌دهد و انباشتن غذای اضافی در بشقاب خود - حتی چیز‌های سالم - می‌تواند به راحتی زحمتی را که در باشگاه کشیده اید، پاک کند.

۹. با شکم خالی ورزش نکنید

برخی افراد معتقدند که ورزش کردن اول صبح با شکم خالی، باعث سوزاندن بیش از حد کالری و چربی می‌شود که اینطور هم است، اما اینگونه ورزش برای سلامتی خطرناک است.

وقتی بدون سوخت رسانی به باشگاه می‌روید، احتمال اینکه عضله خود را از دست بدهید، بیشتر است؛ و این خبر بدی است، زیرا بافت ماهیچه‌ای در زمان استراحت، کالری بیشتری نسبت به بافت چربی می‌سوزاند.