دومینوی تلخ خشکسالی اینبار به انزلی رسید

دولت طرح نجات تالاب انزلی را در دستور کار قرار دهد


۱۴۰۰/۱۰/۱۲ - ۱۳:۳۳ | کد خبر: ۱۷۹۱۸ چاپ

احداث اسکله ده بر روی تالاب انزلی یک مانع جدی و اثر گذار بر روی این تالاب است و باعث کاهش سرعت جریان آب شده و این تالاب را به حوضچه آرامش تبدیل کرده است، در کنار تمام موارد عنوان شده با موضوع تسریعی دریای کاسپین روبرو هستیم که به بالاترین میزان خود در یک دهه اخیر رسیده است.

دولت طرح نجات تالاب انزلی را در دستور کار قرار دهد
کلانشهر-نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت طرح نجات تالاب انزلی را در دستور کار قرار دهد، در نظر داشته باشیم که احیای دوباره تالاب نیازمند هزینه بسیاری است و این موضوع باید بین دستگاهی حل شود.

احمد دنیامالی در مورد خشکی تالاب انزلی گفت: آنچه از تالاب انزلی در خاطره گردشگران باقی مانده با آنچه امروز از این تالاب می‌بینیم زمین تا آسمان فرق دارد؛ این تالاب از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه و تالاب بین‌المللی است. تالاب انزلی محل تخم ریزی آبزیان و پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است. در داخل تالاب جزایر زیبایی وجود دارد و دو شهر زیبای بندر انزلی و آبکنار در ساحل آن قرار دارند.

نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تالاب انزلی با وسعت ۱۸۰ تا ۲۰۰ کیلومتر مربع حکم تصفیه خانه را برای رودخانه‌هایی دارد که به دریای خزر می‌ریزند. 

مشکلاتی که تالاب انزلی دارد

عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با افزایش بارندگی و عدم آبخیزداری و آبخوان داری در کنار تبدیل شدن اراضی جنگلی به اراضی کشاورزی، منجر به ورود رسوبات ناشی از هجوم سیلاب‌ها به این تالاب می‌شوند از طرفی با عدم لایروبی رودخانه منتهی به تالاب روبرو هستیم.


وی در ادامه یادآور شد: احداث اسکله ده بر روی تالاب انزلی یک مانع جدی و اثر گذار بر روی این تالاب است و باعث کاهش سرعت جریان آب شده و این تالاب را به حوضچه آرامش تبدیل کرده است، در کنار تمام موارد عنوان شده با موضوع تسریعی دریای کاسپین روبرو هستیم که به بالاترین میزان خود در یک دهه اخیر رسیده است.

دولت طرح نجات تالاب انزلی را در دستور کار قرار دهد

دنیا مالی با اشاره به طرح نجات تالاب انزلی؛ تاکید کرد:دولت طرح نجات تالاب انزلی را در دستور کار قرار دهد، در سال گذشته حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آب و فاضلاب و حفظ و نگهداری تالاب انزلی اختصاص داده شد، در نظر داشته باشیم که احیای دوباره تالاب نیازمند هزینه بسیاری است و این موضوع بین دستگاهی باید حل شود به فرض مثال بخشی از منابع را وزارت نیرو و قسمتی را کشتیرانی هزینه کند. در تلاش هستیم ردیف بودجه بیشتری برای این موضوع اختصاص داده شود.  

دروازه ایران به اروپا در انتظار سرنوشت دریاچه ارومیه

وی در ادامه یادآور شد: شهر انزلی در استان گیلان به لحاظ داشتن بندر یکی از شهرهای مهم تجاری و گردشگری محسوب می‌شود؛ این بندر به دلیل موقعیت خاص به‌ عنوان دروازه ایران و اروپا شهرت گرفته است، جاذبه توریستی سرخانکل، جاذبه توریستی و تفریحی بلوار ساحلی انزلی، حافظیه در انزلی، خانه‌های رنگی انزلی، مناره انزلی، فانوس دریایی خزر از جمله گردشگری این بندر شمالی کشور است که اگر از امروز به فکر این تالاب نباشیم بدون شک به سرنوشت ارومیه دچار خواهد شد که با میلیاردها تومان هم احیای دوباره آن ممکن نخواهد بود.

اقدام عاجلی برای ممانعت از خشکی تالاب انزلی صورت پذیرد

دنیا مالی با اشاره به اینکه باید اقدام عاجلی برای ممانعت از خشکی تالاب انزلی صورت پذیرد؛ گفت: تصمیمات مقطعی برای حل خشکی تالاب، آلوده شدن پل‌ها، اسکله‌های قایقرانی و محوطه‌بندری و روگاهای انزلی را شدت بخشیده؛ گاهى در مقطعى از زمان شاهد رویش گیاهان مهاجم همچون سنبل آبى در سطح این تالاب بین المللی و سواحل خزر بودیم که مزید بر علت خشکسالى‌ها شده و روند خشکی تالاب انزلی را سرعت بخشید. امیدوارم هر تصمیم عاجلی برای ممانعت از خشکی این دریاچه گرفته شود.

نظر شما:

security code