اقتصاد جزء لاینفک مسائل جوانان است/ امید به آینده تقویت شود

مدرس دانشگاه با تاکید بر لزوم تجدیدنظر در ساختارهای اقتصادی و فرهنگی جامعه در حوزه جوانان، اضافه کرد:‌ اقتصاد جزو لاینفک مسائل جوانان است.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایسنا، رضا علیزاده عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، افزایش طلاق، کاهش عمومیت ازدواج، بالا رفتن سن ازدواج و کاهش بعد خانوار را از جمله آسیب‌های حوزه جوانان دانست و اظهار کرد: افزایش خشونت‌های فیزیکی و کلامی، ایجاد شکاف نسلی بین والدین و فرزندان و پیر شدن جمعیت از جمله پیامدهاست.

وی اقتصاد و فرهنگ را دو عامل مهم در کاهش ازدواج جوانان دانست و عنوان کرد: نرخ بیکاری بالا و مشکلات اقتصادی باعث شده شاهد عدم رغبت جوانان به تشکیل خانواده و فرزندآوری باشیم. بخش عمده‌ای از خشونت‌ها نیز به مسائل اقتصادی بازمی‌گردد.

استاد جامعه‌شناسی تغییر سبک زندگی را یکی مولفه‌های فرهنگی افزایش سن ازدواج و کاهش بعد خانوار دانست و گفت:‌ بسیاری از خانواده‌ها از نظر اقتصادی تامین هستند، اما رویکرد مصرف‌گرایانه و فردگرایانه بر زندگی آنان حاکم است و از زیر بار مسئولیت فرزندپروری شانه خالی می‌کنند.

علیزاده با تاکید بر لزوم تجدیدنظر در ساختارهای اقتصادی و فرهنگی جامعه در حوزه جوانان، اضافه کرد:‌ اقتصاد جزء لاینفک مسائل جوانان است. همچنین برای فرهنگ‌سازی به الگوسازی نیاز داریم.

وی با بیان اینکه جامعه ما دچار گمگشتگی هویتی است؛ نه بحران هویتی، خاطرنشان کرد:‌ متاسفانه در بخش هویت‌سازی برای جوانان دچار نقصان و گاهی موازی‌کاری هستیم. مجموعه حاکمیتی جامعه وظیفه دارد یک نظام واحده براساس زیرساخت‌های فرهنگی برای هدایت جوانان را طراحی کند تا جوانان خودشان مسیر را بیابند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان خواستار پرهیز از استفاده ویترینی از جوانان در سیاستگذاری‌ها شد و گفت:‌ نباید از واسپاری امور به جوانان هراس داشته باشیم. بسیاری از فرماندهان دوران دفاع مقدس جوان بودند و توانستند کارهای بزرگی انجام دهند و حماسه بیافرینند.

علیزاده شیوه‌های الگوپذیری در عصر جدید را متفاوت از گذشته دانست و یادآور شد:‌ با تعدد رسانه‌ها افراد زیادی برای ارائه الگو وجود خواهند داشت لذا باید با در نظر گرفتن اهمیت آزادی انتخاب در الگوپذیری، جوانان را در معرض انتخاب درست و دقیق در عین حال آزاد، قرار دهیم. در این عرصه صدا و سیما همچنان یکی از مهمترین رسانه‌ها به ویژه برای جوانان است که می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد، اما گاهی حضور سلبریتی‌ها در تلویزیون پررنگ‌تر از شخصیت‌های علمی و فرهنگی است.

وی با تاکید بر لزوم تقویت امید به آینده در جوانان، خاطرنشان کرد: خانواده یکی از مهمترین نهادهای الگوساز برای جوانان است لذا خانواده‌ها روحیه مسئولیت‌پذیری، اعتماد به نفس و امیدواری به آینده را در فرزندان ایجاد کنند.

نظر شما:

security code