عجیب مثل خبر افتتاح سه پارک در رشت که چند سال قبل افتتاح شده اند

توهین به حافظه تاریخی شهر و شهروندان به سبک آقای شهردار


۱۴۰۰/۱۰/۱۴ - ۱۰:۲۲ | کد خبر: ۱۷۹۶۴ چاپ

رشت در زمینه‌ فضای سبز با دو و نیم متر مربع در یکی از پایین‌ترین رتبه‌ها بین شهرهای ایران قرار دارد. یعنی در حال حاضر فقط زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران با سرانه فضای سبز حدود نیم مترمربع از رشت پایین‌تر است

توهین به حافظه تاریخی شهر و شهروندان به سبک آقای شهردار
اختصاصی کلانشهر- مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت روز دوشنبه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ به نقل از امیرحسین علوی شهردار رشت از«افتتاح سه پارک برای مردم رشت در دهه فجر» خبر داد.(اینجا بخوانید)

این پارک‌ها، گیلانه، باغ سالار مشکات و باغ ژاپنی است که طبق این وعده قرار است حدود یک ماه آینده «افتتاح» شوند.

سوال این است که واقعا رشتوندان صاحب سه پارک جدید شده‌اند؟ طبق نُرم جهانی سرانه فضای سبز شهری برای هر فرد به طور متوسط باید تا ۲۵ مترمربع باشد. در ایران این رقم حدود ۱۲متر مربع است.رشت در این زمینه‌ با دو و نیم متر مربع در یکی از پایین‌ترین رتبه‌ها بین شهرهای ایران قرار دارد. یعنی در حال حاضر فقط زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران با سرانه فضای سبز حدود نیم مترمربع از رشت پایین‌تر است. زاهدان شهری است که اگر در وضعیت تَرسالی باشد میزان بارش سالانه‌اش زیر 100میلی‌متر است. اما حالا در زمینه سرانه فضای سبز شانه به شانه‌ی رشتی ایستاده که میانگین بارش سالانه‌اش از 1300 میلی‌مترهم بیشتر است.

در چنین وضعیتی شهردار رشت از افتتاح سه پارک جدید سخن گفته است.
اما کدام پارک‌ها؟ شهردار از پارک یا همان باغ سالار مشکات در حوالی شهریاران و چمارسرای رشت صحبت به میان آورده که آبان 1395 و در زمان شهرداری محمدعلی ثابت قدم و با حضور شاهرخ سالار مشکات، پسرحسین علی سالارمشکات حاکم وقت رشت در دوره احمدشاه قاجار و صاحب فعلی این باغ که آن را برای استفاده عموم مردم در اختیار شهرداری قرار داده بود،افتتاح شده بود.که طبق وعده قرار است بخش دیگری ازاین باغ قدیمی برای شهروندان طراحی و فضاسازی شود.

باغ سالار مشکات یا پارک مفاخر رشت که سال 95 افتتاح شد


پروژه باغ ژاپنی هم که در این خبر مورد اشاره قرار گرفته گوشه‌ای از همین پارک مفاخر قرار دارد و مساحتش تنها ۱۳۰۰ مترمربع است. یعنی چیزی در حد یک فضای مکث شهری.

  پارک گیلانه سومین وعده‌ی مطرح شده در این خبر بود. گیلانه که در منطقه یک و بلوار گیلانِ گلسار قرار دارد هم در چند فاز به بهره برداری رسیده که آخرینش اسفند سال ۱۳۹۹ بود.

افتتاح پارک گیلانه در اسفند 99

اینکه قرار است داخل این پارک‌ها برای سهولت شهروندان مسیر پیاده روی، پیست دوچرخه سواری، اسکیت، ست ورزشی و مواردی شبیه این ایجاد شود قطعا پسندیده و قابل تقدیر است.


بهسازی بخشی از پارک مفاخر رشت

اما اینکه طوری وانمود شود که پارک‌هایی که در حال حاضر مورد استفاده شهروندان است دوباره قرار است افتتاح شود به نوعی توهین به حافظه تاریخی شهروندانی است که مراسم افتتاح این پارک‌ها را در خاطر دارند و تحَیُر افرادی را به دنبال دارد که مدت‌هاست از این پارک‌ها برای ورزش استفاده می‌کنند.

آقای شهردار وقتی می‌توانست ساکنان رشت را خوشحال کند که از افتتاح باغ ۴۵۰ هکتاری لاکان خبر می‌داد تا کمی به سرانه فضای سبز و زیبایی محدوده شهری و بیرون شهر رشت اضافه می‌شد.