وقتی پرچم مرگ، جای پرچم صعود نشست؛

جزئیات دردناک یخ زدن ۲ کوهنورد جوان در عَلَم کوه و گرفتار شدن امدادگران


۱۴۰۰/۱۰/۲۴ - ۱۳:۵۸ | کد خبر: ۱۸۱۸۱ چاپ

رئیس قرارگاه کوهنوردی کلاردشت از مرگ دو کوهنورد تهرانی در ارتفاعات علم کوه خبر داد.

جزئیات دردناک یخ زدن ۲ کوهنورد جوان در عَلَم کوه و گرفتار شدن امدادگران

کلانشهر: مهرزاد فرضی روز جمعه گفت که این کوهنوردان ۱۷ دی ماه صعودشان به قله علم کوه را شروع کردند ولی روز گذشته به علت بارش برف و برودت هوا تقاضای امداد رسانی کردند که بلافاصله کوهنوردان هلال احمر با بالگرد برای کمک اعزام شدند.

 

وی گفت که با رسیدن امدادگران به ارتفاع چهارهزار و ۷۰۰ متری و پیدا کردن کوهنوردان ، مشخص شد که یکی از آنها جان باخت و یکی دیگر هم که بشدت سرما زده شده بود حین انتقال جانش را از دست داد.

 

فرضی افزود که به علت بارش سنگین برف و کولاک شدید امکان انتقال اجساد این دو کوهنورد به مناطق پایین دست و تحویل به خانواده هایشان وجود ندارد. 

 

تیم امداد در نهایت با شرایط هوایی متغیر و بارش برف و سرعت باد بالای ۶۰ کیلومتر در ساعت مواجه شد و جهت جلوگیری از حوادث بیشتر، پس از فیکس کردن هر دو پیکر در نزدیکی تک‌رکابی بالاتر از سنگ سماور اقدام به صعود قله و مراجعه به جان‌پناه خرسان کردند. امدادگران از تجهیزات کافی و ذخیره غذایی کافی برای استقرار حدود سه تا چهار روز برخوردارند و احتمالا برای چند روز در جان‌پناه خرسان مستقر خواهند شد.

 

علم کوه با ارتفاع چهار هزار و ۸۵۰ متر در مرکز رشته کوه تخت سلیمان واقع در شهرستان کلاردشت قرار دارد و بعد از دماوند دومین قله بلند ایران به شمار می رود. دیواره ای که در دامنه شمالی قله علم کوه قرار دارد ، از فنی ترین و سخت ترین مسیرهای سنگ نوردی و دیواره نوردی کشور محسوب می شود.

 رشته کوه های تخت سلیمان بیش از یکی ۴۵ قله بالای چهار هزار متر د ارد و به خاطر داشتن یخچال های متعدد ، برف چال ها و دیواره ها ، همواره مورد توجه کوهنوردان و گردشگران داخلی و خارجی است.

نظر شما:

security code