ترانه‌ها و تصنیف‌های کتاب اوخان، خاطره‌ی جمعی اغلب مردمان گیلک‌زبان است. مجموعه‌ای جذاب و دلنشین از سروده‌های گیلکیِ جهانگیر سرتیپ‌پور، هنرمند، پژوهشگر و سیاستمدار پرمایه گیلانی که از نوجوانی تا پیرسالی سری پرشور داشت

کتاب «اوخان-ترانه های گیلکی» حاصل تلاش دو چهره ی خوشنام گیلان
اختصاصی کلانشهر- یکی از کتاب‌های منتشر شده در سال ۱۴۰۰«اوخان-ترانه‌های گیلکی» است. این کتاب سال‌ها قبل توسط

جهانگیر سرتیپ پور به رشته تحریر درآمده بود و به کوشش نشر فرهنگ ایلیا باردیگر با ویرایش و شمایلی تازه در اختیار علاقه‌مندان به زبان و فرهنگ گیلکی قرار گرفته است. گردآورنده ترانه‌های این کتاب فهیمه اکبر از زنان خوشنام گیلان است که از سال‌های ابتدایی ۱۳۰۰ تا ۵ دهه بعد در کنار خوانندگی به کار تحقیق و فعالیت‌های عام المنفعه اجتماعی مشغول بود.

جهانگیر سرتیپ پور نویسنده کتاب هم یکی از خوشنام‌ترین شهرداران و نمایندگان رشت در مجلس بود. او بیست و چهارمین شهردار رشت بود که از سال ۱۳۳۱ تا حدود ۲ سال بعد به یکی از بنیانگذاران توسعه رشت تبدیل شد. (بیشتر بخوانید)

سرتیپ پور هم در کنار کار‌های سیاسی وعام المنفعه‌ی فراوان، چند جلد کتاب در حوزه فرهنگ گیلان به رشته تحریر درآورد. در کنار کتاب معرفی شده، یکی دیگر از کتاب‌های ماندگار سرتیپ پورهم «ویژگی‌های دستوری و فرهنگ واژه‌های گیلکی» بود که اولین کتاب در این حوزه است.

انتشارات ایلیا، کتاب اوخان-ترانه‌های گیلکی را در ۱۷۷صفحه رقعی و با قیمت ۴۵ هزار تومان در اختیارعلاقه‌مندان به زبان، فرهنگ، ادبیات و شعر گیلکی قرار داده است.

در این کتاب تعدادی از تابلو‌هایی حسین محجوبی نقاش صاحب نام ایران که اصالتی لاهیجانی دارد هم در کنار ترانه‌های گیلکی آمده است.

در مقدمه‌ی این کتاب آمده است: ترانه‌ها و تصنیف‌های کتاب اوخان، خاطره‌ی جمعی اغلب مردمان گیلک‌زبان است. مجموعه‌ای جذاب و دلنشین از سروده‌های گیلکیِ جهانگیر سرتیپ‌پور، هنرمند، پژوهشگر و سیاستمدار پرمایه گیلانی که از نوجوانی تا پیرسالی سری پرشور داشت و کار‌های نمایان و برجسته فراوان کرد.تصنیف‌های این مجموعه اغلب بر روی آهنگ‌های غربی و روزِ اروپا در آن دوران سروده شد و خوانندگان نوگرایی چون فهیمه اکبر، احمد عاشورپور و محمد نوری آن‌ها را خوانده‌اند.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب علاوه بر کتاب فروشی‌های مختلف می‌توانند با انتشارات ایلیا در رشت و تهران هم تماس بگیرند: رشت: ۰۱۳- ۳۳۳۴۴۷۳۲ – ۳۳ -مرکز پخش و فروش در تهران: ۰۲۱- ۶۶۹۶۳۶۱۷ «بیدگل»