پویش کودکان سایبر و شکاف دیجیتال مامان و بابا ها با بچه ها

پدر و مادرها ببینید در موبایل و کامپیوتر بچه هایتان چه خبر است!


۱۴۰۰/۱۰/۲۹ - ۲۰:۲۱ | کد خبر: ۱۸۲۹۳ چاپ

پدر و مادران زیادی هستند که اینترنت را مترادف با اینستاگرام و پیج‌های هزار رنگ عموما فاقد محتوایش می‌دانند.در حالی که همان اینستاگرام که مقرش در ایران هم نیست در راستای حفاظت از کودکان برای عضویت افراد شرط سنی گذاشته است. حالا در اطراف خود بررسی کنید که چند کودک و نوجوان با ارائه اطلاعات دروغ سنی موفق به ثبت نام در‌ایستاگرام شده و حتی مشغول تولید محتوا‌های عمدتاً سخیف هستند. پدر و مادران کم سواد هم با افتخار از این پدیده یاد کرده و به نبوغ فرزندانشان آفرین می‌گویند. غافل از آنکه این موضوع فراهم کردن زمینه نوعی کودک‌آزاری غیرمستقیم است

پدر و مادرها ببینید در موبایل و کامپیوتر بچه هایتان چه خبر است!
اختصاصی کلانشهر- شیوع ویروس کرونا چیز‌های مختلفی را در جهان تغییر داده است. یکی از مهم‌ترین موارد تغییر یافته آموزش کودکان از حضوری به صورت آنلاین و مجازی است. حالا بیشتر از دو سال است که آموزش درسی و غیر درسی اکثر بچه‌ها از ۴ سال تا نوجوانان دبیرستانی به صورت آنلاین انجام می‌شود.

آنچه در این مدت به دفعات گفته شده افت تحصیلی تعداد قابل توجهی از بچه‌هاست که صرفاً به دلیل ناکافی بودن مِتُد‌های آموزش آنلاین یا ضعف معلمان نیست. یکی از موضوعات مورد توجه، جذابیت‌های بی‌پایان اینترنت و تلفن‌های همراه، تبلت و کامپیوتر برای کودکان و نوجوانانی است که تعدادی‌شان تا قبل از سال ۹۸ امکان و اجازه استفاده طولانی مدت از آن را نداشتند.

حالا تعداد زیادی از دانش‌آموزان با دسترسی به اینترنت نامحدود صاحب یک تبلت یا گوشی و یا کامپیوتر هستند. بدون تعارف نه تنها سواد دیجیتال پدر و مادران که حتی تعداد زیادی از معلمان هم از کودکان و بچه‌ها کمتر است. همین موضوع باعث آسیب‌ها و خطرات بی‌شمار برای بچه‌هایی شده که تا دو سال قبل تصوری در حد دیدن یک انیمیشن یا بازی کامپیوتری از اینترنت داشتند. حالا در گوشی اکثر آن‌ها مرورگر گوگل آشناترین و عجیب‌ترین پدیده است برای سرچ هر کلمه مطلوب و نامطلوب. عجیب آنکه پدر و مادران زیادی بی‌توجه به اصول آموزش و تربیت کودک و نوجوان اجازه نصب فیلترشکن را هم به فرزندان کم تجربه‌شان می‌دهند. این پدر و مادران که سواد اندکی در حوزه دیجیتال دارند، نمی‌دانند که این کارشان نه آزادی دادن به کودک است و نه کمک به افزایش دانایی او.

فیلترشکن راه دسترسی کودک و نوجوانان را به سایت‌های با تعریف جهانی «نامناسب» از فیلم و بازی‌های خشن تا پورن و هرزه‌نگاری باز می‌کند. از آنجایی که در خانواده‌های تعداد قابل توجهی از ایرانی‌ها به صورت واضح با فرزندانشان درباره آگاهی‌های جنسی صحبت نمی‌شود همین موضوع سرآغاز اغتشاشات فکری و انحراف کودک می‌شود آنهم در طلایی‌ترین دوران زندگی که باید روی آموزش و درس تمرکز کند.

پدر و مادران جوان زیادی هستند که اینترنت را مترادف با اینستاگرام و پیج‌های هزار رنگ عموما فاقد محتوایش می‌دانند. در حالی که همان اینستاگرام که مقرش در ایران نیست در راستای حفاظت از کودکان برای عضویت افراد شرط سنی گذاشته است. حالا در اطراف خود بررسی کنید که چند کودک و نوجوان با ارائه اطلاعات دروغ سنی موفق به ثبت نام در‌ایستاگرام شده و حتی مشغول تولید محتوا‌های عمدتاً سخیف هستند. پدر و مادران کم سواد هم با افتخار از این پدیده یاد کرده و به نبوغ فرزندانشان آفرین می‌گویند. غافل از آنکه این موضوع فراهم کردن زمینه نوعی کودک‌آزاری غیرمستقیم است و می‌تواند سرآغاز راهی پرپیچ و خم برای بچه‌هایی باشد که کمترینش افت تحصیلی است.

هدف این نوشته تشویق پدر و مادران به برخورد خشن و یا سختگیری بی‌منطق برای فرزندان نیست. آن‌ها باید نسبت به مقوله تربیت فرزند درعصر نوین آگاهی خود را افزایش دهند و اگر اطلاعات کافی در این موضوع ندارند از اطرافیان قابل اعتماد و مطلع در این بخش کمک بگیرند و دوستانه و واضح از باید‌ها و نباید‌های اینترنت با فرزندانشان صحبت کنند.

اولین گام پاک کردن فیلترشکن از وسیله‌ی آموزشی کودک و نوجوانانتان است و سپس کمک گرفتن از فردی آگاه برای محدود کردن دسترسی‌های فرزندتان به نت صرفا برای محتوای درسی و آموزشی است.