ادعای سفیر فرانسه در واشنگتن درباره توافق آمریکا و فرانسه برای

سفیر فرانسه در واشنگتن که اخیرا توییتش درباره برجام حاشیه ساز شده بود گفته است که پیش از خروج ترامپ از برجام، آمریکا و فرانسه در آستانه حصول توافقاتی برای "تکمیل برجام" بوده‌اند اما ترامپ یک شبه تصمیم گرفت از این توافق خارج شود.

به گزارش پایگاه خبری کلانشهر و به نقل از ایسنا، ژرارد آرو سفیر فرانسه در آمریکا که روزهای پایانی مأموریت خود را سپری می‌کند در گفت‌وگو با نشریه آتلانتیک به سوالاتی پیرامون سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به ویژه در عرصه بین‌الملل پاسخ داد.

آتلانتیک درباره مأموریت آرو می‌نویسد: ریاست جمهوری ترامپ در مواردی موجب پیچیده شدن کار دیپلماتیک ژرارد آرو در واشنگتن شده است. وی نیز همچون بسیاری دیگر در واشنگتن به سختی تلاش کرد تا پاسخی برای خروج ناگهانی نیروهای آمریکایی از سوریه، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و به‌علاوه کنار گذاشتن توافق آب و هوایی پاریس بیابد اما به گفته او، سخت‌ترین لحظه در دوران کاری‌اش زمانی بود که دونالد ترامپ در ساعات ابتدایی روز نهم نوامبر ۲۰۱۶ به پیروزی رسید و سفیر فرانسه توئیت کرد: پس از برگزیت، پس از ترامپ، یک جهان در حال نابودی است.

این دیپلمات فرانسوی در بخشی از این مصاحبه در پاسخ به این سوال که کدام یک از تصمیمات ترامپ بیش از همه وی را متعجب کرد، ابتدا به توافق آب و هوایی پاریس اشاره کرد. او سپس گفت: اقدام دیگری که مرا شگفت‌زده کرد، توافق هسته‌ای با ایران بود. ما در حال مذاکره با دولت (آمریکا) برای دست یافتن به یک توافق تکمیلی برای توافق هسته‌ای بودیم؛ درخصوص موشک‌ها، تروریسم و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران. ما در آستانه حصول یک توافق (تکمیلی) بودیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه اندازه به توافق با دولت ترامپ نزدیک بودید، تصریح کرد: افراد می‌گویند ۹۰ درصد؛ من نمی‌دانم. مذاکرات در جریان بود و مطلقاً هیچ بحرانی در مذاکرات وجود نداشت. ناگهان در یک شب همه چیز تغییر کرد. خود ترامپ یک شبه این تصمیم را گرفت و هیچ‌کس مطلع نبود. روز بعد نیز کسی قادر نبود برای ما توضیح دهد که این کار به چه معناست.

سفیر فرانسه در پاسخ به سوالی درباره علت حضور رئیس جمهور فرانسه در آمریکا در همان زمان‌ها و اینکه آیا وی با تصور تأثیر بر ترامپ به واشنگتن رفته بود، گفت: ترامپ در دیدار رو در رو به او گفت، ما می‌خواهیم (از توافق) خارج شویم و مکرون هم گفته بود که آنها می‌توانند برای یک توافق جهانی مذاکره کنند. مکرون در ادامه گفته بود که باید در کنار یکدیگر تلاش کنند و ترامپ نیز پاسخ داده بود، بله. سپس ما آنجا را ترک کردیم. من خیلی توهم نداشتم اما با این تصور آنجا را ترک کردیم که ممکن است اتفاقی رخ دهد.

ژرارد آرو در پاسخ به این سوال که آیا آمریکایی‌ها با حسن نیت مذاکره می‌کردند، بیان کرد: کسی که در مقابل با ما مذاکره می‌کرد حسن نیت نداشت؛ یعنی برایان هوک. اما مشکل این است که این بروکراسی بسیار ناکارآمد است. به‌طور قطع فقط یک نفر است که می‌تواند برای آمریکا تصمیم بگیرد و آن، دونالد ترامپ است.

آرو پیشتر در توییتی حاشیه ساز مدعی شده بود که "در صورت لزوم و عدم رعایت کردن معاهده ان‌پی‌تی از سوی ایران، ممکن است حتی پس از انقضای برجام تحریم‌هایی علیه ایران اعمال شوند. او نوشت: همان گونه که در سال ۲۰۰۲ گفتیم، غنی‌سازی اورانیوم بدون یک برنامه معتبر غیرنظامی، بر اساس معاهده ان‌پی‌تی غیرقانونی محسوب می‌شود، همان طور هم در سال ۲۰۲۵ قادر خواهیم بود تا (انقضای برجام) در صورت لزوم واکنش نشان دهیم. تحریم‌هایی اعمال شدند و ممکن است دوباره اعمال شوند؛ پس از برجام همه این‌ها بر روال خود باقی می‌مانند.

این سخنان با واکنش سریع مقامات کشورمان مواجه شد که در نتیجه به حذف توییت از سوی آرو و توضیحات تکمیلی مسئولان فرانسوی شد.