برادر برومند نجفی محیط بان در آستانه اعدام:

اجازه دیدار با خانواده مقتول را به ما نمی دهند/ به دست و پایشان می افتم که رضایت بگیرم


۱۴۰۰/۱۱/۰۱ - ۱۹:۳۲ | کد خبر: ۱۸۳۳۰ چاپ

برادر برومند نجفی محیط بان محکوم به اعدام می‌گوید: گفته‌اند قرار است با ریش سفیدی موضوع را حل کنند، ولی به ما حرفی نزده‌اند و هنوز به ما اجازه نداده‌اند با خانواده مقتول صحبت کنیم و گفتند دادگستری گفته بهتر است فعلا دیداری نباشد چراکه خانواده مقتول عصبانی هستند و ممکن مشکلی ایجاد شود اما نیاز باشد به دست و پای خانواده آن‌ها می‌افتم که رضایت بگیرم، ولی اجازه دیدار نمی‌دهند و می‌گویند مسئله از طریق گروه صلح و سازش در حال پیگیری است

اجازه دیدار با خانواده مقتول را به ما نمی دهند/ به دست و پایشان می افتم که رضایت بگیرم
کلانشهر- حکم اعدام برومند نجفی محیط‌بان کرمانشاهی در دیوان عالی کشور تایید شد. او یک سال قبل در ماموریت خود به اشتباه به جای اینکه به لاستیک ماشین شکارچیان غیرمجاز شلیک کند، گلوله به بدن یکی از این شکارچیان غیرمجاز اصابت می‌کند و جان خود را از دست می‌دهد.

در فضای مجازی کمپین‌هایی برای نجات دادن برومند نجفی از اعدام ایجاد شده تا شاید از طریق اینگونه درخواست‌های عمومی از اعدام فردی که ناخواسته مجرم شده، جلوگیری شود. تاکنون کمپین‌های جلوگیری از اعدام و هشتگ‌های مختلفی همچون «نه به اعدام» یا «اعدام نکنید» به راه افتاده است و عمدتا هم تاثیر چندانی در جلوگیری از اعدام نداشته است و می‌توان گفت نهادهای تصمیم‌گیر به مواردی که درخواست‌های اجتماعی اینگونه شکل می‌گیرد، چندان اعتنایی ندارد. این بار اما ظاهرا ماجرا متفاوت شده است؛ چه اینکه روز گذشته مهدی کشت‌دار مدیر خبرگزاری میزان متعلق به قوه قضائیه در توئیتر خود خبر داده که احتمال لغو حکم اعدام وجود دارد: «هنوز استیذان حکم برومند نجفی انجام نشده است و زمان برای مصالحه وجود دارد. سه‌شنبه هفته آینده جلسه‌ای به دبیری معاونت توسعه حل اختلاف استان کرمانشاه تشکیل خواهد شد که پرونده به سازش ختم شود.»

حبیب الله نجفی برادر برومند نجفی می‌گوید: قرار است با ریش سفیدی این موضوع را حل کنند، ولی به ما حرفی نزده‌اند و هنوز به ما اجازه نداده‌اند که با خانواده مقتول صحبت کنیم. ما زودتر از این می‌خواستیم با آن‌ها صحبت کنیم، اما غیرمستقیم گفتند دادگستری گفته بهتر است فعلا دیداری نباشد چراکه خانواده مقتول عصبانی هستند و ممکن مشکلی ایجاد شود.

وی ادامه داد: نیاز باشد به دست و پای خانواده آن‌ها می‌افتم که رضایت بگیرم، ولی اجازه دیدار نمی‌دهند و مسئله از طریق گروه صلح و سازش در حال پیگیری است و هر زمان از آن‌ها می‌پرسیم حرفی نمی‌زنند و می‌گویند ان‌شاءالله حل می‌شود.

نجفی با بیان اینکه هر چند روز یکبار با برادرم صحبت می‌کنم، گفت: او در زندان متوجه حکمش شده و نگران است و مدام می‌گوید از قصد نبوده و سهوی بوده است. او هم محیط‌بان است و در یک ماموریت اینگونه شد و واقعا پشیمانیم که چرا این اتفاق رخ داده است. من برادرم را فقط دلداری می‌دهم و حرفی ندارم به او بگویم. می‌خواهد که با خانواده مقتول صحبت کنیم، اما من هم همین حرف‌ها را به او می‌گویم.

برادر این محیط بان ادامه داد: برادرم ۳۸ سال سن دارد. او فقط ۴۰ روز بود که ازدواج کرده بود و‌ این اتفاق رخ داد. همسرش مدام دست به دعا است. ما نگران و ناراحت هستیم برای خانواده مقتول؛ هر دو خانواده بدبخت شدند، به آن‌ها می‌گویم ما را ببخشند زیرا به خدا سهوی بوده است. برادرم فرد متعهدی است و همه شهر او را به خوبی می‌شناسند.

نجفی با طلب بخشش از خانواده مقتول گفت: این حادثه بدون قصد و نیت و یک حادثه شوم بوده است. عاجزانه از آن‌ها طلب بخشش و گذشت می‌کنیم. ما را ببخشند و به بزرگی خودشان برادرم که در یک ماموریت بوده را ببخشند تا یک عمر مدیون آن‌ها باشیم. ما آن‌ها را درک می‌کنیم آن‌ها نیز داغ دیده‌اند، ولی این هم یک اتفاق بود و می‌خواهیم ما را ببخشند.

اسماعیل گرامی مقدم فعال سیاسی هم می‌گوید: روز‌های اخیر آقای اژه‌ای تاکید داشتند که قانون باید رعایت شود و در بسیاری از مسائل که باعث نارضایتی مردم بود منتقدانه ورود پیدا کردند، دست به اصلاحاتی زدند و امیدوارم در این قبیل موارد نیز قوه قضاییه ورود کند تا نشان دهد به قوانین پایبند هستند زیرا این قبیل اعدام‌ها اعتماد عمومی را از بین می‌برد بنابراین لازم است که قوه قضاییه منطقی رفتار کند تا اعتماد عمومی بیش از این سلب نشود. زیرا طی سال‌های اخیر اعتماد عمومی از میان رفته و نیاز به بازسازی دارد.

این فعال سیاسی می‌گوید: نیاز است به افکار عمومی و خواسته آن‌ها تاحدی توجه شود تا اتفاقات ناگوار گذشته مجدد رخ ندهد. البته که من به طور کل مخالف اعدام هستم و هرچند که این قانون است، اما باید به سختی به این مرحله رسید و مردم هم از آن استقبال نمی‌کند. وقتی مسئله تروریستی باشد مردم از حاکمیت دفاع می‌کنند و پشت آن‌ها هستند، اما زمانی که اینچنین است و در یک ماموریت و برای حفظ محیط زیست این اقدام صورت گرفته و سهوی بوده است، حاکمیت برای گرفتن رضایت از خانواده مقتول تلاش کند.

وی ادامه داد: اعدام در اغلب کشور‌ها منسوخ شده و مجازات‌های جایگزین وجود دارد. اعدام‌های این چنینی تبعات مختلفی به همراه دارد. از جمله بی‌اعتمادی جامعه به حاکمیت یا از دست رفتن اعتماد و دلسرد شدن کسانی که ماموریت دارند نسبت به انجام وظیفه خود، چرا که سال‌هاست بسیاری از محیط بانان طی سال‌های مختلف توسط شکارچیان غیرمجاز به کام مرگ کشیده شده اند. مردم اکنون شرایط سختی دارند و این قبیل اعدام‌ها را اقدام‌ها را خشن می‌دانند و اگر این رویه ادامه داشته باشد به سختی می‌توان رضایت مردم را جلب کرد.



نویسنده:  زینب غبیشاوی

نظر شما:

security code