کاش کارگروه نجات تالاب قدم هایش را سریع بردارد

تالاب انزلی از چیزی که فکر می کنید به نابودی نزدیک تر است


۱۴۰۰/۱۱/۰۹ - ۱۷:۵۶ | کد خبر: ۱۸۵۰۰ چاپ

اگر تالاب خشک شود به جز مشکلات عظیم زیست محیطی، فقط گرد و خاک ناشی از آن زندگی هزاران نفر از ساکنان اطرافش را نابود می‌کند.

تالاب انزلی از چیزی که فکر می کنید به نابودی نزدیک تر است
اختصاصی کلانشهر- فرید کامران نیا عکاس گیلانی با انتشار نمایی هوایی از تالاب بین‌المللی انزلی در صفحه توئیترش نوشت: «تالاب انزلی از اون چیزی که فکر می‌کنید به نابودی نزدیک‌تره.این عکاس در ادامه با کنایه یادآور شده: محل عکس، دوست دارید باور نکنید اینجا تالاب انزلیه یه داستان آشناست که «ما در ایران تالاب انزلی نداریم».

به گزارش کلانشهر، طی سالهای گذشته سرریز شدن انواع زباله،شیرابه، فاضلاب‌های خانگی و صنعتی باعث شده تا تالاب با حجم عظیم رسوب پر شود و قدرت خودپالایی‌اش را از دست بدهد.

به گفته مدیران سازمان محیط زیست دریایی، تالاب انزلی با ورود 600هزار تن رسوبات، مشکل اساسی رسوب گذاری دارد و این روند افزایشی عمق تالاب را به شدت کاهش داده به طوری که اگر روند رسوب‌گذاری ها به همین منوال ادامه یابد تا سال ۱۴۱۵ بخش هایی از تالاب انزلی  به طور کامل خشک خواهد شد.موضوعی که به نظر فعالان محیط زیست گیلان و ایران همین حالا هم اتفاق افتاده است و بخش‌هایی از تالاب انزلی کاملا خشک شده است.

همزمان با سفر روز جمعه، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به استان گیلان،اعلام شد که کارگروه احیای تالاب انزلی به زودی آغاز به کار می‌کند.(بیشتر بخوانید) باید منتظر ماند و دید که سرنوشت این کارگروه هم مانند موارد مشابه‌ای می شود که یک دهه گذشته در جلسات داخلی مسئولان مصوب شد اما در نهایت باعث بهبود حال تالاب نشد یا قرار است گامی برای نجات محیط زیست گیلان و بویژه تالاب انزلی برداشته شود. چه اگر تالاب خشک شود به جز مشکلات عظیم زیست محیطی، فقط گرد و خاک ناشی از آن زندگی هزاران نفر از ساکنان اطرافش را نابود می‌کند.